UPPVPK103 Profesní andragogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPVPK010 Pedagogika pro SP || UPPVP0010 Pedagogika pro SP
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět profesní andragogika se zaměřuje na detailní analýzu jednoho z podsystémů andragogiky a jeho aspektů, a to od teoreticko-metodologického základu, přes jeho funkce, cíle, organizační formy, metody a prostředky, proces kreování obsahu profesního vzdělávání (projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacích programů) až k analýze odlišností jednotlivých firemních škol a problematiky sebevzdělávání.
Osnova
  • 1. Předmět Profesní andragogiky (dále jen PA) a charakteristika základních kategorií
    2. Metodologické základy profesního vzdělávání dospělých - non-formal ed.; použití systémových přístupů; využití modelu a modelování
    3. Systematické profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn - kontra brain-drain; významné systémy profesního vzdělávání TWI, TTT, Carrardova škola, Baťova škola práce atd.; významné mezinárodní organizace: ILO, FAO, UNIDO, UNESCO, OECD a dal.
    4. Cíle, význam a funkce PA; trendy a strategie pro 21. století; podnik (výrobní sociální systém - rozhodující aktivity vztahující se k trhu, zákazníkovi, k širšímu okolí) a profesní vzdělávání dospělých; instituty/manažerské školy firem
    5. Obsah PA - specifický dle funkcí a pracovních pozic účastníků
    6. Metody, formy, prostředky, pomůcky; edukační technologie a didaktická technika v PA
    7. Lektor profesní edukace dospělých
    8. Dospělý účastník profesní edukace; úroveň vstupní a výstupní diagnostiky
    9. Rozbor potřeb profesního vzdělávání - součást personální plánování
    10. Projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacího projektu/programu
    11. Kontrola a hodnocení efektivity; kategorie kvality profesní edukace - akreditace/certifikace; návratnost investic vzdělávací akce
    12. Edukační marketingová a poradenská strategie - součást firemní personální politiky
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MALACH J. Systémy vzdělávání dospělých. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-944-5. info
  • MUŽÍK J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. info
  • KALNICKÝ J. V čom Baťa predbehol dobu. Osvetová práca. 11/1990, 1990. info
    doporučená literatura
  • KUBR M.; PROKOPENKO J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. info
  • HRBEK M. Podniková výchova v tržním prostředí. In Informace jaro-léto 1992. Praha: IMP, 1992. info
  • JUNGER Z.; PÁNEK J. Sústava výchovy a vzdelávánia pracovníkov. Bratislava: Práca, 1977. info
    neurčeno
  • BELCOURT M.; WRIGHT, P.C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. info
  • JIRÁSEK J. Podniková organizace ve vývoji. Praha: IŘ, 1978. info
  • LIVEČKA E.; KUBÁLEK, J. Podniková pedagogika. Praha: SPN, 1978. info
  • LIVEČKA E. Podniková výchova a vzdělávání. Praha: Práce, 1969. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a aktivně participovat na vyhledávání nových studijních pramenů, přičemž může permanentně konzultovat s vyučujícím po e-mailu. Student je povinen absolvovat orientační vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016.