UPPVPP038 Speciální pedagogika pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci. SEMINÁŘ Předmět úzce souvisí s přednáškami ze speciální pedagogiky. Semináře jsou zaměřeny na doplňování teoretických znalostí osobními nebo zprostředkovanými zkušenostmi ze života lidí s postižením. Dle domluvy se speciálními zařízeními se uskuteční exkurze studentů, kteří si tak probírané učivo budou moci propojit s vlastními zážitky a předávanými zkušenostmi. Znalostmi problematiky se zvýší jejich informovanost o postiženích, což jistě pozitivně ovlivní jejich postoje k odlišnostem.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Základní pojmy (defekt, defektivita, socializace postižených, integrace a inkluze).
    2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje postižených ke společnosti.
    3. Metody speciální pedagogiky.
    4. Tyflopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce.
    6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností.Organizace logopedické péče.
    7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    9. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika.
    10. Kombinovaná postižení.
    11. Autismus.
    SEMINÁŘ
    1. Postižené dítě v rodině. Sourozenci postižených dětí.
    2. Integrace - podmínky, zkušenosti, dopady na dítě i rodinu.
    3. Dítě se zrakovým postižením.
    4. Dítě s mentálním postižením.
    5. Dítě se sluchovým postižením.
    6. Dítě s tělesným postižením.
    7. Výchova dětí s autismem.
    8. Exkurze dle zájmu do ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro tělesně postižené, ZŠ pro mentálně postižené, ústavu pro těžce mentálně postižené.
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2. info
    doporučená literatura
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1. info
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4. info
  • ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3. info
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7. info
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-2441-075-3. info
  • HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. info
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0329-2. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-003-0. info
Informace učitele
Zápočet - aktivní účast, aktualita a prezentace tématu ze speciální pedagogiky, docházka
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.