UVSRPVN131 Rozvoj multikulturních kompetencí

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na jednání s občany z kulturně odlišného prostředí. Předmět je pouze v nezbytné míře orientován teoreticky. Účelem výuky je zprostředkovat studentům základní poznatky o vlivu sociálně kulturního prostředí na vývoj osobnosti člověka a jeho chování a jednání. Předmět má přispět k rozvoji a kultivování multikulturních kompetencí studujících a připravit je na efektivní jednání s osobami s odlišným kulturním zázemím. Cvičení mají sebereflexivní charakter se zaměřením na identifikaci vlastních percepčních stereotypů, komunikačních bariér, rigidních myšlenkových schémat s cílem rozvíjet toleranci vůči rozdílům mezi lidmi. Předmět navazuje a rozvíjí zkušenosti studentů, které získali v průběhu praxi bakalářského studia.
Osnova
  • 1. Pojetí mezikulturních kompetencí
    2. Vnímání sociokulturních odlišností, stereotypy, sociokulturní předsudky a osobní preference
    3. Postoje k menšinové populaci a postoje k cizincům
    4. Reflexe vlastních percepčních stereotypů
    5. Strach ze sociokulturní odlišností a jeho důsledky pro chování a jednání
    6. Osobní zkušenosti a jejich vliv na hodnocení jedinců a skupin, vlivy výchovy
    7. Vlivy vlastní sociální skupiny a referenčních skupin na hodnocení druhých jedinců a skupin
    8. Vlivy masové komunikace a komunikačních medií na hodnocení odlišných sociokulturních skupina a na utváření vztahů k nim
    9. Interakce a komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
    10. Soudobé tendence rozvíjení mezikulturních kompetencí
Literatura
    povinná literatura
  • Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
  • Pobořil, M. a Kirovová, I. Multikulturní výchova II. - multikulturní soužití. Ostrava: OU, 2003. info
  • Fialová, I., Matýsková, D. Multikulturní výchova III. - praktikum. Ostrava: OU, 2003. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. info
  • PEDERSEN, P. A. Handbook for Developing Multicultural Awareness, 2nd ed. Alexandria: American Counseling Association, 1994. info
  • SUE, D. W. a ARREDONDO, P. a MC DAVIS. Multicultural Counseling Competencies and Standards. Journal of Counseling and Development. 1992. info
Informace učitele
Během semináře bude každý ze studentů prezentovat osobní zkušenosti s multikulturní interakcí a provede vyhodnocení svého postupu s ohledem na využití multikulturních kompetencí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.