FVP:UVSRPVN131 Rozvoj multikulturních kompete - Informace o předmětu
UVSRPVN131 Rozvoj multikulturních kompetencí
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, N6731-SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na jednání s občany z kulturně odlišného prostředí. Předmět je pouze v nezbytné míře orientován teoreticky. Účelem výuky je zprostředkovat studentům základní poznatky o vlivu sociálně kulturního prostředí na vývoj osobnosti člověka a jeho chování a jednání. Předmět má přispět k rozvoji a kultivování multikulturních kompetencí studujících a připravit je na efektivní jednání s osobami s odlišným kulturním zázemím. Cvičení mají sebereflexivní charakter se zaměřením na identifikaci vlastních percepčních stereotypů, komunikačních bariér, rigidních myšlenkových schémat s cílem rozvíjet toleranci vůči rozdílům mezi lidmi. Předmět navazuje a rozvíjí zkušenosti studentů, které získali v průběhu praxi bakalářského studia.
- Osnova
- 1. Pojetí mezikulturních kompetencí
2. Vnímání sociokulturních odlišností, stereotypy, sociokulturní předsudky a osobní preference
3. Postoje k menšinové populaci a postoje k cizincům
4. Reflexe vlastních percepčních stereotypů
5. Strach ze sociokulturní odlišností a jeho důsledky pro chování a jednání
6. Osobní zkušenosti a jejich vliv na hodnocení jedinců a skupin, vlivy výchovy
7. Vlivy vlastní sociální skupiny a referenčních skupin na hodnocení druhých jedinců a skupin
8. Vlivy masové komunikace a komunikačních medií na hodnocení odlišných sociokulturních skupina a na utváření vztahů k nim
9. Interakce a komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
10. Soudobé tendence rozvíjení mezikulturních kompetencí
- 1. Pojetí mezikulturních kompetencí
- Literatura
- povinná literatura
- KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Martina CICHÁ, a Lenka GULOVÁ. Multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
- MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
- doporučená literatura
- HIRT, T. & JAKOUBEK, M. (Eds.) „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
- HLADÍK, Jakub. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-426-2.
- JANÁK, Dušan, Miroslav PILÁT, a Jan BEZDĚK. Rozdělování sociálních nerovností pod patronací státu. Situační analýza Osoblažska a možnosti jeho socioekonomického rozvoje. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014. ISBN 078-80-7248-3.
- ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.
- GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání.
- Informace učitele
- Během semináře bude každý ze studentů prezentovat osobní zkušenosti s multikulturní interakcí a provede vyhodnocení svého postupu s ohledem na využití multikulturních kompetencí.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2022/UVSRPVN131