USESV0129 Interkulturální management

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D.
Ústav středoevropských studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou práce v multikulturálním prostředí a mezinárodních organizacích a s postupy uplatňovanými na poli interkulturálního managementu. Výuka předmětu má připravit studující na efektivní působení v multikulturálním prostředí a na účinné vyrovnávání se s psychickou zátěží způsobenou sociálními interakcemi s odlišnou národní kulturou. Východiskem je pojetí procesů globalizace a internacionalizace. Je zdůrazněna multikulturální angažovanost a perspektiva managementu a prezentováno pojetí interkulturálního managementu, faktory a segmenty globálního prostředí, pojetí národní kultury, identity a mentality. Následují prvky národní kultury a národní kulturní odlišnosti, kulturní dimenze a postoje, Hofstedeho model národní kultury, Trompenaarsovy kulturální dimenze. Dále je věnována pozornost významům rozdílů mezi národními kulturami pro manažery a specialisty působící v mezinárodním a multikulturálním prostředí, setkání s kulturní jinakostí, poznávání a respektování jiných národních kultur, konfrontace s cizí kulturou. Je probírána efektivní strategie zvládání psychického stresu při práci v zahraničí a v multikulturálním prostředí, interkulturální komunikace, její efektivnost a bariéry. Součástí přednášené látky je etika a etiketa v interkulturálním managementu, řízení mezinárodních operací a operační management v multikulturálním prostředí. Jsou probírány rovněž charakteristiky vybraných národních kultur.
Osnova
  • 1. Internacionalizace jako rys celosvětového vývoje a proces globalizace
    2. Mezinárodní a multikulturální angažovanost managementu
    3. Pojetí kultury
    4. Pojetí národní kultury a interkulturálního managementu
    5. Hofstedeho model národní kultury
    6. Trompenaarsovy kulturní dimenze
    7. Setkání s kulturní jinakostí
    8. Pojetí kulturního šoku a efektivní strategie jeho zvládání
    9. Interkulturální komunikace, její efektivnost a bariéry
    10. Řízení mezinárodních operací
    11. Charakteristiky vybraných národních kultur
    12. Řízení mezinárodních a multikulturálních organizací
Literatura
    povinná literatura
  • ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
  • Nový, I. a kol. Interkulturální management. Lidé, kultura a management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-260-3. info
    doporučená literatura
  • HODGETS, R.M., LUTHANS, F. International Management, 3rd ed. New York: McGraw-Hill, 1997. info
  • MOLE, J. Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyk-. Management Press Praha., 1995. ISBN 80-85603-86-1. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Test
Písemná zkouška
Informace učitele
Pro absolvování předmětu je nutné zvládnout písemnou i ústní část zkoušky, jejíž obsah zahrnuje probrané učivo.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2015.