UPPVBK063 Profesní andragogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět profesní andragogika se zaměřuje na detailní analýzu jednoho z klíčových subsystémů andragogiky a jeho aspektů, a to od teoreticko-metodologického základu, přes genezi a jeho funkce, cíle, organizační formy, metody a prostředky, proces kreování obsahu profesního vzdělávání (projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacích programů) až k analýze odlišností jednotlivých firemních škol a problematiky sebevzdělávání. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalosti významu profesní andragogiky pro produktivní část života člověka, jakož i jeho základních systémových prvků, funkcí a principů zasazených do rámce řízení lidských zdrojů a CŽU, v souladu s platnou legislativou. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní problematice profesní andragogiky, včetně její didaktické části, spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat problematiku profesní andragogiky v souvislostech hominidních, právních a ekonomických disciplin. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám práce ve svém oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Osnova
  • 1. Předmět Profesní andragogiky a charakteristika základních kategorií.
    2. Metodologické základy profesního vzdělávání dospělých - non-formal education; uplatnění systémového přístupu (Bertalanffy); využití modelu a modelování.
    3. Systematické profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn - kontra brain-drain; významné systémy profesního vzdělávání Carrardova škola, Škola dynamiky skupin, Škola duševního výcviku, TWI a TTT; vznik první manažerské školy (Harvard b.s.), významné mezinárodní organizace podporující prof. edukaci: ILO, FAO, UNIDO, UNESCO, OECD a dal.; spec. grantové programy EU pro profesní ed. (Grundvigh, Leonardo da Vinci)
    4. Nejvýznamnější čeští představitelé klasic. managementu a jejich systémy profesní edukace pracovníků: Škoda, Rothschild, Gutmann, Baťa, Nehera; Profesní edukační systém v ČSR 1945 -73 (Záv. školy, PTŠ a PI); Profesní edukační systém v ČSSR 1973 - 1989 (Cyklická příprava - vznik institutů); Profesní edukační systém po r. 1989 (2000 nových ed. institucí; AIVD; "malá" AK...)
    5. Cíle, význam a funkce profesní andragogiky; trendy a strategie pro 21. století; podnik (výrobní sociální systém - rozhodující aktivity vztahující se k trhu, zákazníkovi, k širšímu okolí) a profesní vzdělávání dospělých; instituty/manažerské školy firem.
    6. Obsah profesní edukace specifický dle funkcí a pracovních pozic účastníků.
    7. Formy, metody, prostředky, pomůcky, edukační technologie a didaktická technika v profesní edukaci.
    8. Dospělý účastník profesní edukace (Dělník, THP-pracovník a Manažer); docilita a diagnostika; klíčové kompetence.
    9. Lektor profesní edukace dospělých, obsah kategorie (Org. a Říd. personál - vedoucí institutu, ved. odd., ved. kurzů; Podpůrný asist. personál - logistika, evidence; Tvůrci programů, projektů, učebních opor, pomůcek, technologií, koncepční prac., výzkumníci, prognostikové, analytikové, ekonomové edukace; Lektoři, trenéři, poradci, konzultanti, instruktoři, kouči, tutoři, patroni, diagnostici, androdidaktikové); klíčové kompetence.
    10. Rozbor potřeb profesního vzdělávání - součást personálního plánování; Projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacího projektu/programu a jeho klíčové součásti.
    11. Kontrola a hodnocení efektivity; kategorie kvality profesní edukace - akreditace/certifikace; návratnost investic vzdělávací akce.
    12. Edukační marketingová a poradenská strategie - součást firemní personální politiky; Hunting a jeho metody;
    13. Assessment centra a význam profesionálů v profesní edukaci.
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Klasický management v našich podmínkách. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M. - UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-305-5. info
  • KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. In KALNICKÝ, J. (ed.) - UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-323-9. info
  • KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. In KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MUŽÍK, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80- 86432-009. info
  • MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: Daha, 1998. ISBN 80-902232-2-2. info
    doporučená literatura
  • Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. Usnesení vlády č. 210 ze dne 3. 3. 2003. web-site MPSV ČR. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-808-6723-983. info
  • JARVIS, P. (ed.). The theory and practise of learning. London: Kogan Page & NY: Routidge, 2006. ISBN 0-7494-3859-2. info
  • Kol. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. 7. zv. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9. info
  • BELCOURT, M., WRIGHT, P. C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-459-2. info
  • JUNGER, Z., PÁNEK J. Sústava výchovy a vzdelávánia pracovníkov. Bratislava: Práca, 1997. info
  • KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • PEDLER, M. - BURGOYNE, J. - BOYDELL, T. A manager´s guide to self-development. UK, Maidenhead: McGraw-Hill, 1994. info
  • HRBEK, M. Podniková výchova v tržním prostředí. In Informace jaro-léto 1992. Praha: IMP, 1992. info
  • KALNICKÝ, J. V čom Baťa predbehol dobu. Osvetová práca, 1990. info
  • JIRÁSEK, J. Podniková organizace ve vývoji. Praha: IŘ, 1978. info
  • LIVEČKA, E., KUBÁLEK, J. Podniková pedagogika. Praha: SPN, 1978. info
  • LIVEČKA, E. Podniková výchova a vzdělávání. Praha: Práce, 1969. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Zápočtový test
Informace učitele
Po seznámení se s obsahem, cíli a organizací předmětu, s podmínkami jeho úspěšného absolvování, budou studenti KS kromě povinné a doporučené literatury moci individuálně konzultovat s vyučujícím (kromě prezenčních konzultací) přes elektronickou poštu jakékoliv témata související s předmětem a jeho okruhy, což jim napomůže lépe porozumět látce a zefektivnit jejich individuální studium.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.