FVP:UPPVPK102 Metodika participačních metod - Informace o předmětu
UPPVPK102 Metodika participačních metod
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2015
- Rozsah
- Přednáška 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Obsahem předmětu je podrobné seznámení studujících s jednotlivými participačními metodami výuky (interaktivní výklad, skupinové učení, diskusní metody, HOBO a DELFI metoda, brainstorming, případová metoda, metoda balíku dodané pošty, inscenační metoda, modelová didaktická hra) a s jejich základními funkcemi, cíli, principy a možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně jejich správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky - zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy;
2. Metody vzdělávání (akroamatické, heuristické, tréninkové), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení;
- s převažujícím důrazem na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy i vyhodnocováni jednotlivých metod ve výuce - zejména:
a) interaktivní výklad
b) diskusní metody
c) HOBO metoda
d) DELFI metoda
e) brainstorming
f) případová metoda
g) metoda balíku dodané pošty
h) inscenační metoda
i) modelová didaktická hra
j) zásady organizování práce ve skupinách a v plénu
k) zásady tvorby strukturovaných pracovních sešitů pro výuku řízenou participačními metodami
- 1. Úvod do problematiky - zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy;
- Literatura
- povinná literatura
- KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů - základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3. info
- MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-946-1. info
- KOUBEK, J. ABC praktické personalistiky. Praha: Linde, 2000. ISBN 80-86131-25-4. info
- KALNICKÝ, J. Metodika aktivizujúcich metód. Bratislava: ÚVaVPK, 1987. info
- doporučená literatura
- DAIGELER, T. Vedení lidí v kostce : techniky vedoucí k úspěchu. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2158-3. info
- KAHLE, B. Praktická personalistika- po vstupu ČR do EU. Praha: Pragoeduca, 2004. ISBN 80-7310-018-5. info
- KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glosary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: P.Federighi & EC Programme Socrates, 1998. info
- KALNICKÝ, J. Didaktická a výpočtová technika při vzdělávaní vedoucích pracovníků. In Učební pomůcky. 4/1988, 1988. info
- KALNICKÝ, J. Efektívne sebavzdelávanie. Bratislava: ÚVaVPK, 1988. info
- KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy II. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
- KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy III. Bratislava: ÚVPR, 1988. info
- KALNICKÝ, J. Vyučovacie metódy I. Bratislava: ÚVPR, 1987. info
- HUSÉN, T. Metodika vzdělávání dospělých. Praha: SA, 1967. info
- neurčeno
- HRONÍK, F. Jak se nespálit podruhé : strategie a praxe výběrového řízení. Brno: MotivPress, 2007. ISBN 978-80-254-0698-4. info
- JURÁČKOVÁ, I. Manažer v sociálních službách : studijní podklady ke kurzu. Modul č. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-405-7. info
- THORNE, K. Rozvíjíme a motivujeme zaměstnance : výběr, trénink a podpora rozvoje nejlepších. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1689-0. info
- NARCIS, P.(Ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
- HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6. info
- MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9. info
- KALNICKÝ, J. Progresívna andragogika. Androdidaktika. Bratislava:, 1994. ISBN 80-7121-062-5. info
- CIRBES, M. Didaktika dospelých. Bratislava: Obzor, 1989. ISBN 80-215-0008-5. info
- BOČKOVÁ ,V.; ŘEHÁK M. Nárys didaktiky dospělých. Olomouc:, 1986. info
- ŘEHÁK, M. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dospělých. Praha: SPN, 1974. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Informace učitele
- Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a aktivně participovat na vyhledávání nových studijních pramenů, přičemž může permanentně konzultovat s vyučujícím po e-mailu.
Student absolvuje informativní závěrečný test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených
v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2015/UPPVPK102