FVP:UPPVU0141 Pedagogika volného času - Informace o předmětu
UPPVU0141 Pedagogika volného času
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů z pedagogických věd, rozvíjet u studentů komunikaci, kreativitu a aktivitu v práci s dětmi. Předmět se zaměřuje na znalosti, které budou studenti moci využívat ve své každodenní práci i v osobním životě a ukazuje téma volného času dětí a mládeže jako významné pole pro výchovné působení v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů v učitelské profesi. Semináře jsou zaměřeny na praktické využití pedagogicko-didaktických dovedností studentů v praxi, a to s ohledem na zaměření studijního programu.
- Osnova
- 1. Definice pojmu VČ
2. Historie VČ
3. Zdravý životní styl
4. Činnosti ve VČ
5. Hra, hračka a herní systémy
6. Nové přístupy ve VČ
7. Zásady bezpečnosti ve VČ
8. VČ seniorů
9. Nízkoprahová centra
10. Školní družina, školní klub, domov mládeže a dům dětí a mládeže
11. Osobnost vychovatele
Semináře jsou vedeny formou praktických nácviků se zamřením na užití jednotlivých metod a forem zážitkové pedagogiky, prostředků a herních pomůcek. Student získá praktické dovednosti při práci se žáky na školních výletech, adaptačních kurzech apod.
- 1. Definice pojmu VČ
- Literatura
- povinná literatura
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7. info
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
- PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
- SPOUSTA,V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1274-9. info
- doporučená literatura
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. info
- KOMINAREC, I. Úvod do pedagogiky volného času. Prešov: Grafotlač Prešov, 2002. info
- PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4. info
- ŠPIČÁK, J. a kol. Úvod do metodiky zájmových činností v domově mládeže. Olomouc: UP, 1991. info
- ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Test
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Ústní zkouška z přednášek, základní a doporučené literatury.
Aktivní účast na semináři, max. jsou povoleny 2 absence.
Vypracování individuálních úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2015/UPPVU0141