UPPVU0141 Pedagogika volného času

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů z pedagogických věd, rozvíjet u studentů komunikaci, kreativitu a aktivitu v práci s dětmi. Předmět se zaměřuje na znalosti, které budou studenti moci využívat ve své každodenní práci i v osobním životě a ukazuje téma volného času dětí a mládeže jako významné pole pro výchovné působení v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů v učitelské profesi. Semináře jsou zaměřeny na praktické využití pedagogicko-didaktických dovedností studentů v praxi, a to s ohledem na zaměření studijního programu.
Osnova
  • 1. Definice pojmu VČ
    2. Historie VČ
    3. Zdravý životní styl
    4. Činnosti ve VČ
    5. Hra, hračka a herní systémy
    6. Nové přístupy ve VČ
    7. Zásady bezpečnosti ve VČ
    8. VČ seniorů
    9. Nízkoprahová centra
    10. Školní družina, školní klub, domov mládeže a dům dětí a mládeže
    11. Osobnost vychovatele
    Semináře jsou vedeny formou praktických nácviků se zamřením na užití jednotlivých metod a forem zážitkové pedagogiky, prostředků a herních pomůcek. Student získá praktické dovednosti při práci se žáky na školních výletech, adaptačních kurzech apod.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
  • SPOUSTA,V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1274-9. info
    doporučená literatura
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. info
  • KOMINAREC, I. Úvod do pedagogiky volného času. Prešov: Grafotlač Prešov, 2002. info
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4. info
  • ŠPIČÁK, J. a kol. Úvod do metodiky zájmových činností v domově mládeže. Olomouc: UP, 1991. info
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Test
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Ústní zkouška z přednášek, základní a doporučené literatury.
Aktivní účast na semináři, max. jsou povoleny 2 absence.
Vypracování individuálních úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.