FVP:UOSP047 Edukační činnost sestry - Informace o předmětu
UOSP047 Edukační činnost sestry
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2016
- Rozsah
- Přednáška 5 HOD/SEM, Seminář 1 HOD/TYD. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Krupová, MBA (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UOSP003 Komunikace ve zdravotnictví 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti ošetřovatelských dovedností. Rozšiřuje poznatky z didaktiky ošetřovatelství a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukací nejen klientů/pacientů, ale i ošetřovatelského personálu.
- Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
Počet hodin Témata
1 Didaktická teorie učení dospělých - motivační faktory k učení;
Pedagogický přístup a organizace didaktického procesu (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem); proces učení jako aktivní proces od narození do konce života; trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací; vztah adekvátně informovaného klienta/pacienta a kvality péče;
1 Didaktická kostka a její význam (učební postup, způsoby učení, učební základna)
1 Hierarchie učení (myšlení) dospělého. Výuka a proces změny. Výuka dětí, výuka dospívající mládeže, výuka seniorů. Kvalita výuky. Didaktické metody (teoretické, teoreticko praktické, praktické - výhody, nevýhody)
1 Učební pomůcky a didaktická technika - moderní technické prostředky vyučování;
1 Moderní aspekty edukace klientů/pacientů. Překonávání bariér při výuce pacientů.
Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení:
Počet hodin Témata
1 Ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta
1 Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace;
1 Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení;
1 Témata a plány edukace výuky
1 Metody edukace jednotlivce;
1 Metody výuky skupiny;
1 Studium případu;
1 Debaty
1 Hraní rolí;
1 Seminář; Přednáška;
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literatura
- doporučená literatura
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- BENEŠ,M. Andragogika. Praha:Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- GEOFFEREY,P. Moderní vyučování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7367-172-7. info
- ŠKRLOVÁ,M., ŠKRLA,P. Kreativní ošetřovatelský management. Praha:Advent-Orion s.r.o, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
- Informace učitele
- 80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Vybraná seminární cvičení zaměřením na uvedenou problematiku budou realizována v nemocnici. K praktickým cvičením je nutný bílý plášť, přezůvky, vizitka
Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení
Vypracování edukačního plánu
Obhajoba a rozbor seminární práce
Písemný test, minimální úspěšnost 80%
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2016/UOSP047