UOSP047 Edukační činnost sestry

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
Přednáška 5 HOD/SEM, Seminář 1 HOD/TYD. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Krupová, MBA (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UOSP003 Komunikace ve zdravotnictví 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti ošetřovatelských dovedností. Rozšiřuje poznatky z didaktiky ošetřovatelství a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukací nejen klientů/pacientů, ale i ošetřovatelského personálu.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Počet hodin Témata
    1 Didaktická teorie učení dospělých - motivační faktory k učení;
    Pedagogický přístup a organizace didaktického procesu (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem); proces učení jako aktivní proces od narození do konce života; trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací; vztah adekvátně informovaného klienta/pacienta a kvality péče;
    1 Didaktická kostka a její význam (učební postup, způsoby učení, učební základna)
    1 Hierarchie učení (myšlení) dospělého. Výuka a proces změny. Výuka dětí, výuka dospívající mládeže, výuka seniorů. Kvalita výuky. Didaktické metody (teoretické, teoreticko praktické, praktické - výhody, nevýhody)
    1 Učební pomůcky a didaktická technika - moderní technické prostředky vyučování;
    1 Moderní aspekty edukace klientů/pacientů. Překonávání bariér při výuce pacientů.
    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení:
    Počet hodin Témata
    1 Ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta
    1 Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace;
    1 Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení;
    1 Témata a plány edukace výuky
    1 Metody edukace jednotlivce;
    1 Metody výuky skupiny;
    1 Studium případu;
    1 Debaty
    1 Hraní rolí;
    1 Seminář; Přednáška;
Literatura
    doporučená literatura
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • BENEŠ,M. Andragogika. Praha:Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
  • PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • GEOFFEREY,P. Moderní vyučování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7367-172-7. info
  • ŠKRLOVÁ,M., ŠKRLA,P. Kreativní ošetřovatelský management. Praha:Advent-Orion s.r.o, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
Informace učitele
80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Vybraná seminární cvičení zaměřením na uvedenou problematiku budou realizována v nemocnici. K praktickým cvičením je nutný bílý plášť, přezůvky, vizitka
Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení
Vypracování edukačního plánu
Obhajoba a rozbor seminární práce
Písemný test, minimální úspěšnost 80%
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.