FVP:UPPV00111 Seminář z komunikace pro učite - Informace o předmětu
UPPV00111 Seminář komunikace pro učitele
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UPPV00020 Základy pedagogiky
Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky-matematiky - společný základ (program FPF, M1701 Fyz)
- Učitelství - společný základ (program FPF, M7504)
- Učitelství - společný základ pro kombinace s jazykem (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Seminář z Komunikace pro učitele úzce navazuje na přednášky z daného předmětu, kde jsou témata teoreticky rozpracována a následně v seminářích prakticky osvojena. Vyspělé komunikační dovednosti jsou nebytné pro povolání učitele a proto tento seminář patří k základům vysokoškolské přípravy učitele. V semináři studenti prakticky rozvíjení komunikační dovednosti zejména v pedagogických situacích, tzn. natrénují verbální projev, zkvalitní neverbální komunikaci, empatické naslouchání, vedení rozhovoru, zvládání problémových situací a v neposlední řadě prohloubí vlastní sebepoznání.
- Osnova
- Překážky v komunikace, stereotypy, zlozvyky.
Komunikace a temperament.
Efektivní verbální komunikace.
Zvládání řeči těla.
Techniky aktivního naslouchání.
Empatické naslouchání.
Zvládání konfliktů.
- Překážky v komunikace, stereotypy, zlozvyky.
- Literatura
- povinná literatura
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
- HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
- BĚLOHLÁVKOVÁ, V. Řeč těla. Praha: Computer press, 2001. info
- PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- doporučená literatura
- KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. info
- neurčeno
- HERMOCHOVÁ, S., NEUMAN, J. Hry do kapsy I, II, III, IV. Praha: Portál, 2003. info
- HOPPEOVI, S. a H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. info
- HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. info
- BAKALÁŘ, E. Nové psychohry. Praha: Portál, 1998. info
- BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. info
- BAKALÁŘ, E. Psychohry. Praha: Mladá fronta, 1989. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Pozorování
Demonstrace
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Informace učitele
- Seminář je ukončen písemnou zápočtovou prací - téma a rozsah určí přednášející.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2016/UPPV00111