UPPVBP067 Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Studium základní a doporučené literatury + aktivní participace - nácvik efektivního uplatnění jednotlivých metod; zápočtový test; + konzultace: live + e-mail
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podrobné seznámení studujících s vybranými participačními metodami zážitkové výuky dospělých a s jejich základními funkcemi, cíli, principy a možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně jejich správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení, které si studenti vyzkouší v rámci seminářů ve skupinových tvůrčích aktivitách. Student aktivně participuje na semináři - při nácviku metodických postupů uplatnění výukových metod - ve smyslu pokynů vyučujícího. Student zpracuje (individuálně/skupinově) a prezentuje seminární práci (včetně tvorby scénáře): návrh metodického postupu při uplatnění participační výukové metody (dle výběru) - pro určenou skupinu dospělých účastníků. Aktivní participace studenta na semináři i pozitivní hodnocení seminární práce, včetně docházky jsou podmínkou pro udělení zápočtu.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním:
    a. organizování práce ve skupinách a v plénu;
    b. tvorby a uplatnění strukturovaných pracovních sešitů pro efektivnost výuky řízené participačními metodami.
    2. Charakteristika klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé (akroamatické, heuristické, tréninkové, zážitkové, herní), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; důraz na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy, realizace i vyhodnocování jednotlivých metod v zážitkové výuce:
    2.1 ledolamka
    2.2 interaktivní výklad
    2.3 diskusní metody
    2.4 brainstorming
    2.5 brainwriting
    2.6 případová metoda
    2.7 KaBo metoda
    2.8 metoda balíku dodané pošty
    2.9 inscenační metoda
    2.10 DELFI metoda
    2.11 Uplatnění video-setu u participačních metod
Literatura
    povinná literatura
  • KAPLÁNEK, M., KOČEROVÁ, M. Participace ? nejlepší způsob výchovy k demokracii. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2013. URL info
  • KALNICKÝ, J. Metody v profesní přípravě pracovníků. In KALNICKÝ, J. HRM řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-3. info
  • MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-1661-2. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. info
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • MUŽÍK, J. Pedagogické dovednosti lektora. Institut pro místní správu. Praha, 2006. info
  • JARVIS, P. (ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glossary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: Monographs EAEA, 1999. ISBN 928-202-082-7. info
  • SILBERMAN, M., LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
  • BORÁK, M. Moderné metódy výchovy vedúcich. Bratislava, 1970. info
Výukové metody
Přednáška s ukázkami
Metody hodnocení
Zápočtový test
Informace učitele
Po podrobné charakteristice klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé, po seznámení se s obsahem, cíli a organizací studia předmětu, s podmínkami jeho úspěšného absolvování, jakož i praktických ukázkách klíčových znaků jednotlivých metod budou studenti KS kromě uvedené doporučené literatury navíc individuálně vyhledávat z dostupných zdrojů nové předmětné poznatky, týkající se charakteristiky a metodického nácviku participačních metod výuky dospělých, kterých metodiku budou moci průběžně elektronickou poštou (kromě běžných individuálních konzultací) konzultovat s vyučujícím, aby lépe porozuměli dané problematice.
Aktivní participace na výuce - při nácviku jednotlivých metod, aktivní diskuze + zápočtový test ze základní literatury (zisk min. 51% ze 100 možných bodů)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2022, zima 2023.