FVP:UPPVKP098 Sociální pedagogika - Informace o předmětu
UPPVKP098 Sociální pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2016
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- 1. Zadání úkolů - zpracování seminární práce o rozsahu 5 normostran. Výběr úzce specifikovaného tématu je určen rámcem stanovených studijních okruhů. Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za povinné. Termín odevzdání je 4 týdny před zkouškovým obdobím. Seminární práce je hodnocena kvalitě odpovídající vysokoškolskému studiu, odborného zpracování a použitých zdrojů. Nevyhovující práce budou studentům vráceny k přepracování.
2. Vypracování a schválení jednotlivých úkolů a účast na skupinové konzultaci je podmínkou k získání zápočtu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- PŘEDNÁŠKA Cílem přednášky je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky, např. počátky sociální pedagogiky, a to i v jiných evropských zemích, pojetí a předmět sociální pedagogiky, a taktéž vztah oboru k jiným disciplínám. Přednášky budou zaměřeny i na aktuální témata, jako jsou pomoc při řešení krizových situacích a výchova v multikulturní společnosti. SEMINÁŘ Semináře jsou zaměřeny na praktické využití získaných poznatků z přednášky při práci s dětmi a mládeží ohroženými sociálně patologickými jevy. Studenti získají i praktické dovednosti při tvorbě metodických listů, které mohou aplikovat při tvorbě minimálních preventivních programů.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky
2. Historie sociální pedagogiky.
3. Výchova - definice, znaky, formy.
4. Výchova a manipulace.
5. Postoje, předsudky, stereotypy a tolerance.
6. Prostředí - typologie, vlivy, funkce.
7. Přirozené prostředí - rodina.
8. Školní a třídní klima.
9. Zdravý životní styl - podpora zdravého životního stylu dětí a mládeže
10. Osobnost sociálního pedagoga.
11. Demografická charakteristika ČR a z ní vyplývající problémy.
SEMINÁŘ
1. Výchovné cíle - taxonomie výchovných cílů; postup při stanovení výchovných cílů.
2. Ukázka a práce s metodickými listy na téma lidská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
3. Ukázka a práce s metodickými listy na téma dětská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
4. Vztahy ve skupině - možnosti měření (sociometrie), vyhodnocení získaných dat, grafická prezentace zjištěných dat.
5. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda pedagogizace prostředí.
6. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda rozhovoru.
7. Sociálněvýchovná činnost v nízkoprahových zařízeních - charakteristika zařízení, náplň práce, specifika práce v nízkoprahových zařízeních.
8. Programy podpory zdravého životního stylu na ZŠ a SŠ - analýza stávajícího stavu, možnosti podpory, praktické zapracování návrhů do minimálních preventivních programů.
9. Burn out syndrom - diagnostika, fáze, prevence.
10. Problematika stárnutí populace - volný čas seniorů (analýza získaných dat, přehled nabízených volnočasových aktivit, konfrontace nabídky a poptávky zjištěné v realizovaných výzkumech).
11. Skupinová tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky.
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- povinná literatura
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- BERG, G., POL, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6. info
- KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
- doporučená literatura
- webové stránky Českého statistického úřadu. www.czso.cz. info
- WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
- JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
- LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
- LAŠEK, J. Sociální psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-968-7. info
- BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
- KOLÁŘ M. Bolest šikanování. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7367-014-3. info
- JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
- BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- Informace učitele
- Zkouška - písemná zkouška z přednášek a z základní literatury.
Zápočet u kombinované formy - splnění individuálních úkolů - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2016/UPPVKP098