UVSRPCP013 Supervize odborné praxe I

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
René Pastrňák (cvičící)
Mgr. Jana Žáčková, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Žáčková, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro základní orientaci v problematice profesních kompetencí sociálních pracovníků, a to jak teoretických, tak praktických, s nutností jejich zvyšování a udržování. Cílem předmětu je formou interaktivních rozhovorů a sebezkušenostních her uvědomit si emoční úskalí při sociální péči a uvědomit si důvody, v nichž pomáhající ve své práci selhávají. Seznamuje studenty s praktickými ukázkami supervizích rozhovorů, koučovacích přístupů a to především ve skupině. Největší pozornost je kladena na potřebu supervizí pro pomáhající, vytváření zakázek a supervizích rozhovorů tak, aby byl student s nimi seznámen a byl schopen připravit v organizaci supervizi se supervizorem či koučem. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních aplikovaných přístupech v supervizním procesu, bude znát průběh supervize a strukturu supervizích rozhovorů. Výstupy: Odborné znalosti: Student umí definovat základní druhy supervizí, uvědomuje si jejich potřebu a nutnost v rámci přímé práce s klientem. Zná vybrané hry se zaměřením na emoční zakotvení, relaxaci a sebepoznávání. Odborné dovednosti: Student je schopen vysvětlit potřebu a strukturu supervizí, jak individuální, tak skupinové. Zná základní portfolio otázek ze supervizního rozhovoru. Obecná způsobilost: Student zvládá na základě absolvovaných her základní emoční zakotvení, které může využít ve stresových situacích a komunikacích. Je schopen strukturovat rozhovor tak, aby v základním poradenství dokázal eliminovat stresové situace.
Osnova
  • 1. Seznámení se s cíly semináře, témata
    2. Supervizní sezení s tématem zařízení kde praxe probíhá
    3. Zážitkové hry se zaměřením na rozvoj empatie
    4. Zážitkové hry se zaměřením na komunikaci
    5. Supervizí sezení se zaměřením na emočně vypjaté situace
    6. Zážitkové hry s prvky dramaterapie
    7. Zážitkové hry s prvky arteterapie
    8. Sebezkušenostní hry se zaměřením na uvědomění si handicapu
    9. Sebezkušenostní hry se zaměřením na uvědomění si handicapu
    10. Supervizí sezení se zaměřením na zpětnou vazbu zážitkových her
    11. Supervizní sezení k zážitkům z praxe v sociální práci
    12. Supervizní sezení k zážitkům z praxe v sociální práci
    13. Ukončení semináře
Literatura
    povinná literatura
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. info
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-7178-586-5. info
    doporučená literatura
  • BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha: MF, 1990. info
Informace učitele
Studenti se budou aktivně účastnit sebezkušenostních her a supervizního rozhovoru ve skupině a nadnášet témata ze svého aktuálního zaměstnání či probíhající praxe v sociální práci. Výstupy ze seminářů odevzdají v písemné podobě, úkoly mohou konzultovat v rámci konzultačních hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, léto 2022.