UOGP043 Transkulturní ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Hana Hozová (cvičící)
Mgr. Lucie Mráčková (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Mráčková
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět učí citlivému vnímání specifických, ale i shodných znaků vlastní kultury i cizích kultur a tomu, jak s nimi efektivně pracovat v ošetřovatelském procesu ku prospěchu pacienta a jeho rodiny, komunity. Kontextem výuky transkulturního ošetřovatelství je české zdravotnické prostředí s jeho demografickými charakteristikami a prostředí české majoritní komunity.
Osnova
  • 1. Úvod do transkulturního ošetřovatelství.
    2. Leiningerové model kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti.
    3. Model "vycházejícího slunce".
    4. Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé.
    5. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince.
    6. Aplikace kulturního posouzení do ošetřovatelského posouzení stavu potřeb u pacientů v ČR.
    7. Specifika české sociokulturní komunity a zdravotnického systému.
    8. Spiritualita člověka a její význam ve zdraví a v nemoci, vlivy na životní styl. Spirituální problémy - ošetřovatelské
    diagnózy.
    9. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 1.
    10. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 2.
    11. Kulturní identifikátory.
    12. Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé.
    13. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince.
    14. Zamýšlení nad "námi samotnými" - nad příslušníky majoritní komunity, nad zdravotníky a systémem, ve kterém jsou sestry profesionály.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Úvod do transkulturního ošetřovatelství. E-opora.[online]. Opava: SLU v Opavě, 2013. ISBN 978-80-260-4970-8. URL info
  • NEMČEKOVÁ, M., ŠPIRUDOVÁ, L. Leiningerové teorie kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti. In Ošetřovatelství, konceptuální modely a teorie. Eds. K. Žiaková, D. Jarošová, J. Čáp. Ostrava: ZSF, OU v Ostravě, 2008. ISBN 80-7368-068-8. info
  • MASTILIAKOVÁ, D., ARCHALOUSOVÁ, A. a kol. Multikulturní ošetřovatelství 1 [online]. c2008 [cit. 4. dubna 2008]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D., KUDLOVÁ, P., HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X. info
  • IVANOVÁ, K., ŠPIRUDOVÁ, L., KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1. info
    doporučená literatura
  • KERSEY - MATUSIAK G. Delivering Culturally Competent Nursing Care. New York: Springer Publishing Company, 2013. ISBN 978-0-8261-9382-7. URL info
  • PURNELL, L. D. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2013. ISBN 978-0-8036-3705-4. URL info
  • SAGAR, P. L. Transcultural Nursing Theory and Models. Application in Nursing Education, Practice, and Administrat. New York: Springer. Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0748-0. info
  • LEININGER . M., McFARLAND, M.R. Culture Care Diversity and Universality. A Worlwide Nursing Theory. Sudbury: Jones and Bartett Publishers, 2006. ISBN 0-7637-3437-3. info
  • GIGER, J. N., DAVIDHIZAR, R. E. Trancultural Nursing. Assessment & Intervention. St. Louis: Mosby, 2004. ISBN 0-323-02295-2. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
Informace učitele
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=184
Zápočet se uděluje za: elektronické absolvování testů, vypracování písemných úkolů (1 dlouhého a 3 krátkých), které si studující volí z nabídky tří dlouhých úkolů (jedná se o situační kazuistiky k řešení problémů) a ze šesti krátkých úkolů, kterými dokládá prostudování textových materiálů k předmětu. Všechny úkoly plní v prostředí e-learningu. Po přijetí
úkolů vyučujícím student získává zápočet.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.