UPPV00017 Základy didaktiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00020 Základy pedagogiky
Splnění studijních povinností ze Základů pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Základy didaktiky svými záměry i pojetím navazují na předcházející disciplínu Základy pedagogiky. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti.
Osnova
  • Co je didaktika, její předmět, postavení didaktiky v systému pedagogických disciplín.
    Vyučovací proces a jeho analýza.
    Kurikulum ve školní didaktice, základní pedagogické dokumenty.
    Pedagogickopsychologická diagnostika ve školní didaktice.
    Interakce a komunikace ve výuce.
    Didaktické zásady.
    Výukové cíle a jejich taxonomie.
    Organizační formy výuky.
    Výukové metody.
    Materiální didaktické prostředky. Učebnice.
    Osobnost učitele, jeho kompetence. Začínající učitel.
    Autorita učitele, problematika kázně.
    Hodnocení výsledků výuky.
Literatura
    povinná literatura
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-083-9. info
    neurčeno
  • KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. info
  • KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
  • BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3. info
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7174-857-3. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
  • SÝKORA, M. Učebnice: Její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. ISBN 80-900566-1-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
Zkouška bude probíhat ústní formou na základě okruhů uvedených v sylabu přednášek a seminářů. Ke zkoušce je student povinen nastudovat základní literaturu, přednášky a semináře. Součástí zkoušky bude diskuse o jedné přečtené knize rozšiřující rámec povinné didaktické literatury.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.