UPPVU1012 Vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět základní psychologické disciplíny vývojové psychologie a ukotvit ji v systému psychologických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří, včetně nejčastěji se vyskytujících sociálně patologických jevů v jednotlivých obdobích. Pozornost je současně věnována souvisejícím vývojovým teoriím, základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje člověka. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Osnova
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie.
    2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
    3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje.
    4. Prenatální a novorozenecké období.
    5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
    6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost.
    7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
    8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
    9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
    10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období prvního bilancování.
    11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
    12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
    13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-2440-629-2. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. info
    doporučená literatura
  • LANGMEIER,J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
    neurčeno
  • KALVACH, Z. , HRABĚTOVÁ, E. Senior a já-- : --já a senior? Praha: Společnost přátelská všem generacím, 2005. info
  • SMÉKAL, V. , LACINOVÁ, L., KUKLA, L. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-8659-884-5. info
  • KALVACH, Z., a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-2470-548-6. info
  • PETERSON, L. W., HARDIN, M. E. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-237-0. info
  • WEST, K. G. Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071786845. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • GODDETOVÁ, E. T. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-492-3. info
  • SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8. info
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-430-3. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče : průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-897-0. info
  • DESSEINTOVÁ, M.,P. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-255-6. info
  • RHEINWALDOVÁ, E. Novodobá péče o seniory. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7169-828-8. info
  • SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-185-1. info
  • STUART-HAMILTON,I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • PICHAUD, C., THAREAUOVÁ, J. Soužití se starými lidmi. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-1781-84-3. info
  • LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: Nakladatelství HaH, 1998. ISBN 80-86022-37-4. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Jak a proč nás trápí děti. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-587-4. info
  • HAYFLICK,L. Jak a proč stárneme. Praha: Knižní klub Columbus, 1997. ISBN 80-85928-97-3. info
  • MARHOUNOVÁ, J. Dospívání. Praha: Empatie, 1996. ISBN 80-9016-187-1. info
  • BRIERLEY, J. 7 prvních let rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
  • DUNOVSKÝ, J. , DYTRYCH, J., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Avicenum, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. info
  • MATĚJČEK,Z., DYTRYCH,Z. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: Nakladatelství a vydavatelství H&H, 1992. ISBN 80-85467-53-4. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Prezentace seminární práce
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Student musí plnit povinnou docházku do semináře, zadané aktivity a uspět v závěrečném testu ze semináře na min. 75 %. Poté může postoupit ke zkoušce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2019.