UOGP001 Filozofie a etika v ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
Přednáška 16 HOD/SEM, Cvičení 14 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Tatiana Rapčíková, PhD. (přednášející)
Mgr. ThLic. Marta Truhlíková (přednášející)
Mgr. et Bc. Roman Adamczyk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Tatiana Rapčíková, PhD.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh
Út 12. 2. Út 8:55–10:30 C205, Út 5. 3. Út 8:55–10:30 C205, St 6. 3. St 12:15–14:40 C205, Po 11. 3. Po 8:55–10:30 C205, Út 12. 3. Út 8:05–10:30 C205, Čt 14. 3. Čt 11:25–13:50 C308, Út 19. 3. Út 9:45–11:20 C310, Pá 22. 3. Pá 10:35–12:10 C308, Po 25. 3. Po 8:55–10:30 C205, Po 1. 4. Po 8:05–10:30 C205, St 3. 4. St 13:05–15:30 C310, Po 8. 4. Po 8:05–10:30 C205
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních vědomostí a dovedností v oblasti etiky a paradigmatu v ošetřovatelství jako vědního oboru. Student získá přehled o ošetřovatelských filozofiích, konceptuálních modelech a ošetřovatelských teoriích. Student se po absolvování předmětu umí orientovat ve frekventovaných filozofických pojmech. Student se umí orientovat v etických principech, profesních etických kodexech a právech pacientů.
Osnova
  • Přednášky, semináře a cvičení v ošetřovatelské etice a filozofii
    1. Filozofické disciplíny, ontologie, axiologie, gnozeologie, etika, estetika, logika, první filozofie. Základní filozofické pojmy, kategorie a směry. Bytí, existenciální filozofie, fenomenologie, pozitivizmus, filozofie vědy. Aplikované filozofie. Filozofie ošetřovatelství. Hodnoty, jejich klasifikace a význam pro ošetřovatelskou praxi.
    2. Základní pojmy (etika, morálka, mravnost, cnost, odpovědnost). Historické kořeny zdravotnické etiky (Hippokratova přísaha), etické principy ve zdravotnictví. Kohlbergova stádia morálního vývoje. Dílo V. Frankla a jeho význam. Etické aspekty zdravotnických systémů.
    3. Bioetika. Autonomie a úcta k člověku. Sdělování pravdy na nemocničním lůžku.
    4. Etika v ošetřovatelství, Etický kodex sester dle ICN. Etické standardy v ošetřovatelství.
    5. Etické principy ve výzkumu, etické komise, informovaný souhlas a předem projevená přání (Advance Directives).
    6. Etické dilema ve zdravotnictví (interrupce, transplantace orgánů, transfuze krve, péče o nevyléčitelně nemocné). Zpracovaní osobních údajů.
    7. Bolest a její dimenze. Thanatologie. Problematika umírání a smrti a související etické problémy. Problematika eutanázie a asistovaného suicida.
    8. Lidská práva a důstojnost pacienta, Lisabonská deklarace o právech pacientů, Deklarace práv onkologických pacientů, Práva hospitalizovaného dítěte, Práva kriticky nemocného a další kodexy týkající se nemocného.

    Přednášky, semináře a cvičení v ošetřovatelských filozofiích, teoriích a konceptuálních modelech
    1. Holizmus a myšlenková paradigmata ošetřovatelství. Osoba, prostředí, zdraví, péče. Ošetřovatelská filozofie, ošetřovatelská teorie, ošetřovatelské konceptuální modely.
    2. Vliv filozofických směrů na vývoj samostatných ošetřovatelských filozofií. Základní filozofické pojmy. Zdraví jako hodnota. Altruizmus a pomáhající chování.
    3. Vliv křesťanství a duchovna na vývoj ošetřovatelských filozofií, teorií a konceptuálních modelů.
    4. Ošetřovatelské filozofie, teorie a konceptuální modely s největším historickým vlivem na vývoj ošetřovatelství jako vědy (Nightingale, Peplau, Henderson, Abdellah, Wiedenbach, Hall, Travelbee, Barnadr, Adam, Orlando).
    5. Ošetřovatelské filozofie: F. Nightingale, J. Watson, M. A. Ray.
    6. Ošetřovatelské filozofie: P. Bernner, K. Martinsen, K. Ericsson.
    7. Ošetřovatelské konceptuální modely: M. Levine, M. Rogers, D. Orem, I. King, B. Neuman, C. Roy, D. Johnson.
    8. Ošetřovatelské teorie: M. Leininger, M. Newman, R. Parse, N. Tender, A. Melis.
    9. Ošetřovatelské teorie středního rozsahu: R. Mercer, M. Mishel, P. Reed, P. Barker, K. Kolcaba, Ch. Beck, K. Swanson.
    10. Praktické využití, aplikace do klinické praxe a výzkumu ošetřovatelských filozofií, konceptuálních modelů a teorií.
Literatura
    povinná literatura
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové: Nucleus 2005. info
  • ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-2968-8. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha:Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-204-6. info
  • HALMO, R.,. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4811-5. info
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praga: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5306-5. info
  • HEŘMANOVÁ, J. a Kol. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9. info
  • ADAMCZYK, R. Filozofie a etika v ošetřovatelství - Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • INTERNATIONAL COUNCIL OF NURSES. The ICN Code of Ethics for Nurses. Geneva: ICN, 2012. ISBN 978-92-95094-95-6. info
  • ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovatelské konceptuálné modely. Martin: Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-247-2. info
  • PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1211-3. info
    doporučená literatura
  • FROMM, E. Umění milovat. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0806-8. info
  • FAWCETT, J., DESANTO-MADEYA, S. Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. Philadelphia, PA: F. A. Davis Company, 2013. ISBN 978-0803-62765-9. info
  • ILLICH, I. Nemesis medicíny. Brno, 2012. ISBN 978-80-87171-264. info
  • TOMEY, A. M., ALLIGOOD, M. R. Nursing Theorists and Their Work. St. Louis: Mosby, 2006. ISBN 0-323-03010-6. info
  • KOMÁREK, S. Spasení těla: Moc, nemoc a psychosomatika. 2005. ISBN 80-204-1287-5. info
  • Styx, P. O psychiatrii: jak žít a jednat s duševně nemocnými lidmi. 2003. ISBN 80-7226-828-7. info
Informace učitele
80% účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností).
Zápočet se uděluje za povinnou a aktivní účast studenta na seminářích a cvičeních.
Řízené samostudium s průběžným ověřováním učebních výstupů plněných v e-learningovém prostředí (průběžné testy, krátké písemné zadání).
Seminární práce v rozsahu 10 stran.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, zima 2022, zima 2023.