FVP:UOGP021 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
UOGP021 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM, Seminář 7 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh
- Po 11. 2. Po 8:55–10:30 C310, Po 18. 2. Po 8:55–10:30 C310, Po 25. 2. Po 8:55–10:30 C310, Po 4. 3. Po 8:55–10:30 C310
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UOGP021/B: Po 11. 2. Po 10:35–12:10 C310, Út 19. 2. Út 12:15–13:50 C310, Út 26. 3. Út 13:55–16:20 C310, P. Rabasová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukací pacientů, která je nedílnou součástí práce sester. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu ošetřovatelské péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v ošetřovatelství, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti sestry k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat.
- Osnova
- 1. Historie pedagogiky, pedagogické disciplíny, metodologie pedagogiky, andragogika, gerontoandragogika
2. Pedagogické vědy a pomocné podpůrné vědy
3. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita ).
4. Základní metody výuky, motivace, vyučovací jednotka
5. Osobnost učitele, vychovatele, metody jejich práce, kompetence
6. Edukace v ošetřovatelství (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
7. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
8. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
9. Edukace v primární péči - tvorba edukačních plánů v preventivních programech
10. Edukace v sekundární péči - tvorba edukačních lánů u konkrétních onemocnění
11. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči - tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace
gického a andragogického výzkumu.
- 1. Historie pedagogiky, pedagogické disciplíny, metodologie pedagogiky, andragogika, gerontoandragogika
- Literatura
- povinná literatura
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- HALUZÍKOVÁ, J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-576-5. URL info
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- NEMCOVÁ, J. HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5. info
- ŠKRLOVI P. a M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
- BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast v seminářích (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností).
Řízené samostudium.
Prezentace vytvořeného edukačního plánu ( na vybrané téma) v seminárním cvičení.
Závěrečný písemný elektronický test- minimální úspěšnost 80%.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UOGP021