FVP:UPPVBK006 Teorie výchovy pro SP - Informace o předmětu
UPPVBK006 Teorie výchovy pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Přednáška 9 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh
- Pá 1. 3. Pá 8:05–9:40 C310, Pá 8. 3. Pá 8:05–10:30 C310, Pá 15. 3. Pá 8:55–10:30 C308, Pá 29. 3. Pá 10:35–12:10 C205
- Předpoklady
- Orientace v základních pedagogických termínech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle jedné z pedagogických disciplín a ukotvit ji v systému pedagogických věd a současně je předat základní znalosti z níže uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Obsah předmětu úzce propojen na orientaci z obecné pedagogiky. Pozornost je současně věnována souvisejícím pojmům, vývojovým teoriím, historii vývoje jednotlivých složky výchovy a subsložek a jejich uplatnění v edukačním prostředí školy a rodiny. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných pedagogických disciplín. Dalším cílem výuky předmětu je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
- Osnova
- 1. Pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.
2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Složky výchovy a jejich systémová podmíněnost.
3. Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a prostředky mravní výchovy.
4. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.
5. Sociálně-patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě.
6. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.
7. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Fyzické a duševní zdraví.
8. Biologické, psychické a sociální podmínky výchovy pohlavní, sexuální, výchovy k partnerství, manželství a rodičovství.
9. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.
10. Výchova v rodině.
- 1. Pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.
- Literatura
- povinná literatura
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky, 2. dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozš.a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. info
- JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
- ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6. info
- MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-93-8. info
- MIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
- REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. info
- doporučená literatura
- BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- MIOVSKÝ, M. (ed.) a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
- PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
- MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. ISBN 978-80-247-2715-8. info
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Ústní pohovor a rozhovor nad písemným úkolem - Informace učitele
- Zkouška: - zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkoušky
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UPPVBK006