UPPVBP008 Vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh
Út 10:35–11:20 C308
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVBP008/A: Út 11:25–12:10 C308, M. Vašutová
UPPVBP008/B: Út 12:15–13:00 C308, M. Vašutová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny vývojové psychologie a ukotvit ji v systému psychologických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně nejčastěji se vyskytujících sociálně patologických jevech v jednotlivých obdobích. Pozornost je současně věnována souvisejícím vývojovým teoriím, základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje člověka. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Osnova
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny.
    2. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje.
    3. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
    4. Prenatální a novorozenecké období.
    5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
    6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy vývojové psychologie. Studijní opora. Opava: Slezský univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2013. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. info
  • ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0. URL info
  • Maria Vašutová. Základy biodromální psychologie. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-934-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. info
    doporučená literatura
  • VAŠUTOVÁ, M. Mezi dětstvím a dospělostí. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1. info
  • TYRLÍK, M., ed. Zátěž v adolescenci. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6042-5. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Tram, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
  • VAŠUTOVÁ, M. Základy biodromální psychologie. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-934-6. info
  • GRUSS, P.( ed.). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. info
  • ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. info
  • MACEK, P. Adolescence. 2., upr. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Požadavky na studenta
Účast na přednáškách doporučená, účast na seminářích povinná. Vypracování seminární práce (v rozsahu min. 10 stran) podle zvoleného tématu schváleného vyučujícím. Minimální úspěšnost 75 procent. Písemná zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.