UPPVFK006 Obecná gerontagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh
Pá 12. 4. Pá 13:55–15:30 C207, Pá 26. 4. Pá 13:05–15:30 C207, Pá 3. 5. Pá 8:55–12:10 C207
Předpoklady
viz výše
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů obecné gerontagogiky v konceptu CŽU, které by měl pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech, výzkumných metodách, o vztahu k ostatním edukačním disciplínám a koncepcím.
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního aparátu gerontagogiky
    2. Fenomén stáří a stárnutí populace (Stárnutí a stáří - přirozená součást života člověka; Individuálnost stárnutí; Mezinárodní srovnání věkové struktury obyvatelstva; K věkové struktuře a stárnutí populace České republiky)
    3. Gerontagogika jako věda, její konstituční pojetí (Pojem a předmět gerontagogiky; Dimenze gerontagogiky jako vědy)
    4. Charakteristické rysy seniorské populace (Biologické a kognitivní změny v průběhu stárnutí; Kompetence a produktivita ve stáří; Kompetence seniora; Kompetence lektora - gerontagoga)
    5. Vývojové potenciály v séniu (Vývoj osobnosti v séniu; Vývojové úlohy v séniu)
    6. Edukační souvislosti stárnutí populace (Příprava na zdravé stárnutí - znak moderní společnosti; Edukace po celý život v kontextu CŽU - priorita a právo seniorů; Andragogická báze pro edukaci seniorů; Základní determinanty efektivního procesu edukace seniorů; Vitální mechanismy sénia a učení se seniorů)
    7. Klíčové složky edukace seniorů (Základní cíle a funkce edukace seniorů; Obsahové zaměření edukace seniorů; Zásady efektivní edukace seniorů; Formy v edukaci seniorů; Metody edukace seniorů; Diagnostika - podpůrný element efektivní edukace seniorů; Prostředky a didaktická technika pro efektivní učení se seniorů)
    8. Age-management versus Age-ismus; Age-management - původní a nové pojetí; Age-ismus - podstata, typické projevy, důsledky, opatření)
    9. Významné instituce a dokumenty podporující rozvoj edukace seniorů; Světové instituce podporující rozvoj edukace seniorů (OSN-UNESCO, EU/EK, OECD, RE, WHO, EURAG, EFOS a dal.; Klíčové podpůrné dokumenty pro edukaci seniorů)
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • KALNICKÝ, J. Obecní gerontagogika. Studijní opora dostupná z web-site FVP. Opava: FVP SLU, 2015. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PETŘKOVÁ, A - ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. (studijní texty střediska distančního vzdělávání UP). Olomouc: FF UP, 2004. ISBN 80-244-0879-1. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika (encyklopedické výkladové heslo) s. 1081-1086. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, vyd. Univer. Komenského, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In: Dětství, dospělost, stáří. Variace na lidský život. Opava: FVP SLU, 2009. ISBN 978-80-7248-511-6. info
  • TOŠNEROVÁ, T. Ageismus. Průvodce stereotypy a mýty o stáří. Praha:LF UK a FNKV Praha, 2002. ISBN 80-238-9506-0. info
  • BOČKOVÁ, V. - PETŘKOVÁ, A. Universita 3. věku, jako specifická forma vzdělávání dospělých. In: Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory. Olomouc: UP, 1997. ISBN 80-7067- 824-0. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student vypracuje ve stanovených termínech (viz opora) vybrané korespondenční úkoly ze studijní opory a zašle je mailem na vyhodnocení vyučujícímu. Následně obdrží od něj zpětnou vazbu ke kvalitě splnění úkolů, resp. k jejich dopracování. V závěrečném testu získat min. 75 bodů ze 100;
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.