UPPVFK023 Psychologie zdraví

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh
Pá 1. 3. Pá 10:35–13:00 C303, Pá 8. 3. Pá 8:55–11:20 C303, Pá 12. 4. Pá 9:45–12:10 C303
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit disciplínu psychologie zdraví, hlavní oblasti, přístupy, koncepce a modely. Pozornost bude věnována specifickým otázkám zdraví a nemoci, psychické zátěži, stresu. Studenti budou seznámeni se salutory a stresory, vulnerabilitou a resiliencí. Získají také základní poznatky o psychosomatice, syndromu vyhoření, duševní hygieně.
Osnova
  • 1. Psychologie zdraví. Hlavní charakteristiky psychologie zdraví. Předmět a cíle psychologie zdraví. Oblasti zaměření psychologie zdraví. Příbuzné obory. Uplatnění psychologie zdraví v praxi.
    2. Hlavní tematické oblasti psychologie zdraví - přístupy, koncepce, modely.
    3. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví, globální pojetí zdraví (vč. morálních a spirituálních faktorů). Významní představitelé psychologie zdraví u nás a ve světě.
    4. Prevence a podpora zdraví, zdraví podporující chování. Pozitivní emocionalita a zdraví. Salutogeneze a moderátory zdraví.
    5. Psychická zátěž a vulnerabilita osobnosti. Kategorie subjektivně prožívané psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.
    6. Stres a zdraví. Zvládání stresu (coping).
    7. Percipovaná sociální opora jako protektivní faktor.
    8. Salutory a stresory. Měření zásadních životních událostí. Faktory regulující vztah mezi stresem a zdravím.
    9. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti.
    10. Rizikové a protektivní, ovlivnitelné a neovlivnitelné faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí.
    11. Osobnost a zdraví. Osobnostní vlastnosti ovlivňující reakce na stres (osobnost typu A, C, B).
    12. Psychosomatika a psychická hygiena.
    13. Burn out syndrom. Příznaky burn out syndromu, fáze procesu burn out, rizikové a protektivní faktory vyhaslosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KEBZA, Vladimír. Chování člověka v krizových situacích. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Provozně e, 2011. ISBN 978-80-213-2210-3. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8. info
  • FALEIDE, A. O., LIAN, Lilleba B. a FALEIDE, Eyolf K. Vliv psychiky na zdraví: soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2864-3. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie moudrosti a dobrého života. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2362-4. info
    doporučená literatura
  • PTÁČEK, Radek a kol. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-5114-6. info
  • PELCÁK, Stanislav. Osobnostní nezdolnost a zdraví. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-342-0. info
  • NEŠPOR, Karel. Sebeovládání: stres, rizikové emoce a bažení lze zvládat! Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0482-4. info
  • ULRICHOVÁ, Monika. Člověk, stres a osobnostní předpoklady: souvislost osobnostních rysů a odolnosti vůči stresu. Ústí nad Orlicí: Oftis ve spolupráci s Pedagogic, 2012. ISBN 978-80-7405-186-9. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Mít pro co žít. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7195-404-0. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. info
  • Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-184-3. info
Informace učitele
Student na konkrétním příkladu práce se seniorem rozpracuje analýzu jeho náhledu na nemoc a zdraví, sebereflexi, podnětů pro další práci. Prokáže znalost základní literatury. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.