FVP:UVSRPCD028 Poradenství - Informace o předmětu
UVSRPCD028 Poradenství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh
- Pá 3. 5. Pá 10:35–18:00 TR03
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Veřejná správa a sociální politika (program FVP, SPPczv)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové, tak v rodinné terapii a v práci se skupinou. Největší pozornost je věnována základním aspektům práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Pozornost je věnována také problematice krizové intervence. Předmět seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Výuka je založena na propojení teoretických poznatků s praktickými dovednostmi a interaktivní prožitkovou vlastní zkušeností. Vychází z aktivních zkušeností studenta, které získal během odborné praxe. Získané znalosti jsou provázány s dalšími předměty. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí definovat základní pojmy z teorie poradenství Je seznámen s principy péče o duševní zdraví. Orientuje se v základních přístupech poradenské intervence. Odborné dovednosti: Student je schopen správně komunikovat s klientem při respektování aktuálního komunikačního kontextu Zvládnutí techniky aktivního naslouchání a kladení otázek mu umožní respektovat požadavky a aktuální problémy klienta s orientací na jejich řešení. Obecná způsobilost: Student je schopen předat potřebné informace v přiměřené srozumitelné formě adekvátně konkrétnímu klientovi.
- Osnova
- Přednášky
1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství, analýza důvodů zvýšeného zájmu o poradenství.
2. Formy, oblasti a cíle poradenské práce.
3. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
4. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
5. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření. Péče o duševní zdraví.
6. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly.
7. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie.
8. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta. Práce s rizikovými klienty.
9. Rodinná terapie. Rodinná mapa. Hierarchický a růstový model rodiny. Různé přístupy pro práci s rodinou.
10. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
11. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
12. Psychosociální teorie, humanistická teorie, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
13. Shrnutí
Seminář
Na témata přednášek navazují zážitková cvičení v semináři, ve kterých se rozvíjejí základní dovednosti potřebné pro kontakt s klienty. Ve cvičení budeme rozvíjet praktické dovednosti zejména vedení rozhovoru, schopnost reflektovat neverbální komunikaci svou i klienta, empatické porozumění. Využijeme znalostí z přednášek o vhodném užití otázek. Zpětná vazba úspěšnosti cvičení studentů je zajištěna také použitím videokamery.
- Přednášky
- Literatura
- povinná literatura
- VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. Praha Grada, 2011. info
- JUŘÍČKOVÁ, V. Poradenství. Optys Opava, 2008. info
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996. info
- doporučená literatura
- GUGGENBÜHLCRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010. info
- GJURIČOVÁ. Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2009. info
- CULLEY, S., BOND, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2008. info
- DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008. info
- Informace učitele
- Studentům budou zadávány kontrolní úkoly - např. vypracování rodinné mapy, příprava rozhovoru s klientem, přiblížení poradenského pracoviště z regionu.
Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, příp. si může vyžádat konzultaci
Vyučující na témata, která nebyla v plném rozsahu odpřednášena, upozorní, aby si studující vyhledali v povinné literatuře nebo a e-learningových stránkách.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UVSRPCD028