UVSRPVN131 Rozvoj multikulturních kompetencí

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Rozvrh
Po 13:55–14:40 C206, Po 14:45–15:30 C206
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na jednání s občany z kulturně odlišného prostředí. Předmět je pouze v nezbytné míře orientován teoreticky. Účelem výuky je zprostředkovat studentům základní poznatky o vlivu sociálně kulturního prostředí na vývoj osobnosti člověka a jeho chování a jednání. Předmět má přispět k rozvoji a kultivování multikulturních kompetencí studujících a připravit je na efektivní jednání s osobami s odlišným kulturním zázemím. Cvičení mají sebereflexivní charakter se zaměřením na identifikaci vlastních percepčních stereotypů, komunikačních bariér, rigidních myšlenkových schémat s cílem rozvíjet toleranci vůči rozdílům mezi lidmi. Předmět navazuje a rozvíjí zkušenosti studentů, které získali v průběhu praxi bakalářského studia.
Osnova
  • 1. Pojetí mezikulturních kompetencí
    2. Vnímání sociokulturních odlišností, stereotypy, sociokulturní předsudky a osobní preference
    3. Postoje k menšinové populaci a postoje k cizincům
    4. Reflexe vlastních percepčních stereotypů
    5. Strach ze sociokulturní odlišností a jeho důsledky pro chování a jednání
    6. Osobní zkušenosti a jejich vliv na hodnocení jedinců a skupin, vlivy výchovy
    7. Vlivy vlastní sociální skupiny a referenčních skupin na hodnocení druhých jedinců a skupin
    8. Vlivy masové komunikace a komunikačních medií na hodnocení odlišných sociokulturních skupina a na utváření vztahů k nim
    9. Interakce a komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
    10. Soudobé tendence rozvíjení mezikulturních kompetencí
Literatura
    povinná literatura
  • Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
  • Pobořil, M. a Kirovová, I. Multikulturní výchova II. - multikulturní soužití. Ostrava: OU, 2003. info
  • Fialová, I., Matýsková, D. Multikulturní výchova III. - praktikum. Ostrava: OU, 2003. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. info
  • PEDERSEN, P. A. Handbook for Developing Multicultural Awareness, 2nd ed. Alexandria: American Counseling Association, 1994. info
  • SUE, D. W. a ARREDONDO, P. a MC DAVIS. Multicultural Counseling Competencies and Standards. Journal of Counseling and Development. 1992. info
Informace učitele
Během semináře bude každý ze studentů prezentovat osobní zkušenosti s multikulturní interakcí a provede vyhodnocení svého postupu s ohledem na využití multikulturních kompetencí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.