UPPVMK037 Multikulturní výchova

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
6/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 12. 3. 10:35–13:00 C309, Pá 26. 3. 12:15–14:40 C309
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má seznámit studenty s danou terminologií, která se pojí k otázkám menšin. Cílem předmětu je vytvořit u studenta první pojetí o multikulturalitě jako nově vznikající disciplíně, má poskytnout ucelený přehled skupin, které lze zahrnout do problematiky multikulturality, také má poskytnout informace pro (speciálně) pedagogickou praxi v kontextu orientace extremistických skupin, náboženských hnutí, romského národa a ostatních utlačovaných či znevýhodňovaných skupin.
Výstupy z učení
odborné znalosti:
- Student ovládá terminologii vztahující se k otázce multikulturality,
- Student se orientuje v cílových skupinách problematiky
- Student zná základní teoretické zázemí k jednotlivým cílovým skupinám
- Student umí vymezit teoreticky základní konstrukty (př. postoj, názor, vztah ad.).

odborné dovednosti:
- Student rozumí, chápe a vnímá nepříznivý dopad extremistických, rasistických, xenofobních a jim obdobně laděným záměrům členů společnosti
- Student dokáže popsat procesy formování názorů a postojů, stejně tak faktory, které mají vliv na jejich změnu
- Student umí diferencovat vlastní názor, postoj a vztah k daným jevům, okolnostem
- dokáže problematiku menšin vnímat obšírněji, než na úrovni sebe sama, resp. vlastního sociokulturního zázemí.

obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat odborný text k tématu a tento text dokáže interpretovat v různých modalitách, má k nim relevantní argumentační závěry
- Student dokáže zpracovat extrakt klíčových poznatků, konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry.
Osnova
  • 1. Základní konstrukty a terminologická východiska.
  • 2. Typologie menšinových kultur v českém kontextu.
  • 3. Cílové a dominantní skupiny, útlak a jeho formy.
  • 4. Protipředsudkové vzdělávání, postojová a názorová schémata.
  • 5. Multikulturní výchova ve školním vzdělávání.
  • 6. Multikulturní pedagog, osobní profil a jeho kompetence.
  • 7. Náboženské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 8. Migrace jako společenská problém .
  • 9. Romské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 10. Vietnamské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 11. Sexualita a její a kontextuální souvislosti.
  • 12. Intaktní a lidé se zdravotním postižením, znevýhodněním.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁSTKOVÁ, P. Interkulturní vzdělávání učitelů primární školy. Olomouc: Tribun EU, s. r. o. ISBN 978-8é-87658-10-9. Dostupné na WWW: www.kteiv.upol.cz/uploads/soubory/castkova/publikace-castkova-2014.pdf
  • GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 211 s. ISBN 9788021047242.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Multikulturní výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. 2012. ISBN 978-80-86307-75-6.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Multikulturní výchova na 2. stupni ZŠ. Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat. 2012. ISBN 978-80-87553-18-3.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
  • ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-182-4.
  • TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné země. Praha 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
    doporučená literatura
  • CICHÁ, M. – MÁČALOVÁ, J. – MORAVCOVÁ, B. – PREISSOVÁ KREJČÍ, A. – PROKEŠ, M. – ROUBÍNKOVÁ, M. Romové očima pedagogů základních a středních škol. AntropoWebzin, 2016, č. 1–2, s. 21–30. ISSN 1801-8807.
  • CICHÁ, M. – PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Prevention of social problems facing marginalized groups in Czech schools – a starting point to educational social work. Clinical social Work and Health Intervention, 2016, roč. 7, č. 1, s. 28–38. ISSN 2076-9741.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních školy. Praha: Slovo 21, z. s. , 2017.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. – CICHÁ, M. – MÁČALOVÁ, J. Redukcionistické chápání multikulturní výchovy na českých školách. Studia paedagogica, 2016, roč. 21, č. 3, s. 63–79. ISSN 1803-7437. (40 %) RIV/61989592:15210/16:33162023
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. – MÁČALOVÁ, J. – CICHÁ, M. – MORAVCOVÁ, B. Migrace, integrace a česká škola.Paidagogós, roč. 2016, č. 1, s. 70–89. ISSN 1213-3809. (50 %) RIV/61989592:15210/16:33162026
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. – CICHÁ, Martina. – GULOVÁ, Lenka. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea. Multikulturní koncept ve vzdělávání a výchově v České republice. In PREISSOVÁ KREJČÍ, A. – JUÁREZ TOLEDO, R. Sociální exkluze v multikulturních společnostech: Komparace současné situace v české republice a v Mexiku. Olomouc: UP,
  • Studijní opory (v každé jedné SO jsou kapitoly obsahově věcně vázané na obsah učiva)
    neurčeno
  • CARR, Sarah. Supporting Children with Behaviour Issues in the Classroom. David Fulton Publishers, 2017. ISBN 9781138673830.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. 1. vyd. Praha: Epocha, 2006. 130 s. ISBN 8087027310.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava, PdF, 2013. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
  • KOCOUREK, J., TVRĎOCHOVÁ, D., MOREE, D. Multikulturní výchova II. Průřezová témata na 1. stupni ZŠ II. 2014. ISBN 978-80-7496-094-9.
  • MORE, D., VARIANTY Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN: 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res/data/011/001326.pdf
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:
- 100% účast v seminářích
- zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v semináři (předpoklad písemného zápočtu)
- písemné ověření znalostí dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.