UVSRPCD028 Poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UVSRPCD028/A: So 6. 3. 13:05–20:30 PED2, M. Sciskalová
UVSRPCD028/B: So 6. 3. 13:05–20:30 PED2, M. Sciskalová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové, tak v rodinné terapii a v práci se skupinou. Největší pozornost je věnována základním aspektům práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Pozornost je věnována také problematice krizové intervence. Předmět seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Výuka je založena na propojení teoretických poznatků s praktickými dovednostmi a interaktivní prožitkovou vlastní zkušeností. Vychází z aktivních zkušeností studenta, které získal během odborné praxe. Získané znalosti jsou provázány s dalšími předměty. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí definovat základní pojmy z teorie poradenství Je seznámen s principy péče o duševní zdraví. Orientuje se v základních přístupech poradenské intervence. Odborné dovednosti: Student je schopen správně komunikovat s klientem při respektování aktuálního komunikačního kontextu Zvládnutí techniky aktivního naslouchání a kladení otázek mu umožní respektovat požadavky a aktuální problémy klienta s orientací na jejich řešení. Obecná způsobilost: Student je schopen předat potřebné informace v přiměřené srozumitelné formě adekvátně konkrétnímu klientovi.
Osnova
  • Přednášky
    1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství, analýza důvodů zvýšeného zájmu o poradenství.
    2. Formy, oblasti a cíle poradenské práce.
    3. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
    4. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
    5. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření. Péče o duševní zdraví.
    6. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly.
    7. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie.
    8. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta. Práce s rizikovými klienty.
    9. Rodinná terapie. Rodinná mapa. Hierarchický a růstový model rodiny. Různé přístupy pro práci s rodinou.
    10. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
    11. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
    12. Psychosociální teorie, humanistická teorie, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
    13. Shrnutí
    Seminář
    Na témata přednášek navazují zážitková cvičení v semináři, ve kterých se rozvíjejí základní dovednosti potřebné pro kontakt s klienty. Ve cvičení budeme rozvíjet praktické dovednosti zejména vedení rozhovoru, schopnost reflektovat neverbální komunikaci svou i klienta, empatické porozumění. Využijeme znalostí z přednášek o vhodném užití otázek. Zpětná vazba úspěšnosti cvičení studentů je zajištěna také použitím videokamery.
Literatura
    povinná literatura
  • VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. Praha Grada, 2011. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Poradenství. Optys Opava, 2008. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996. info
    doporučená literatura
  • GUGGENBÜHLCRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010. info
  • GJURIČOVÁ. Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2009. info
  • CULLEY, S., BOND, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2008. info
  • DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008. info
Informace učitele
Studentům budou zadávány kontrolní úkoly - např. vypracování rodinné mapy, příprava rozhovoru s klientem, přiblížení poradenského pracoviště z regionu.
Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, příp. si může vyžádat konzultaci
Vyučující na témata, která nebyla v plném rozsahu odpřednášena, upozorní, aby si studující vyhledali v povinné literatuře nebo a e-learningových stránkách.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2022.