UPPVIK008 Vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 25. 2. 9:45–12:10 C312, Pá 1. 4. 9:45–12:10 C312, Pá 8. 4. 8:05–10:30 C208, Pá 6. 5. 13:05–15:30 C311
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, aplikační možnosti, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám. Stručná historie vývoje oboru.
  • 2. Pojem duševní vývoj, základní́ formy, faktory a mechanismy vývoje. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup
  • 3. Teorie determinace a periodizace vývoje
  • 4. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Novorozenecké období
  • 5. Kojenecký a batolecí věk – vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace
  • 6. Předškolní věk – vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace
  • 7. Školní zralost. Školní připravenost. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období
  • 8. Mladší a střední školní věk – vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
  • 9. Období dospívání – tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
  • 10. Adolescence – vývoj identity adolescenta, socializace – vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
  • 11. Období mladé dospělosti – kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období
  • 12. Období střední dospělosti – tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
  • 13. Období starší dospělosti – tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
  • 14. Období stáří – tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti.
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, M. (Ed.) Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • BREMMER, G. & SLATER, A. An Introduction to Developmental Psychology. 3rd ed. New York: Wiley, 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Vývojová psychologie. Studijní opora. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. info
    doporučená literatura
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
  • KOLAŘÍKOVÁ, Marta, Alena PETROVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017, 190 s. ISBN 978-80-7510-236-2. Výstupy projektu MSK info
  • KOOIJMAN, A. Děti a sociální dovednosti: jak pomoci dětem posílit sebevědomí a zlepšit sociální dovednosti. Praha: Didactive Plus s.r.o., 2016. ISBN 978-80-270-0598-7.
  • LORENCOVÁ, V. et al. Ontogenetická psychologie, neboli, Vývojová psychologie. Praha: Powerprint, 2015. ISBN 978-80-87994-43-6.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Jak přežít svou vlastní pubertu: i s učiteli a rodiči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5395-9.
  • VRTBOVSKÁ, P. O ztraceném dítěti & cestě do bezpečí: attachment, poruchy attachmentu a léčení. Tišnov: Scan, 2010. ISBN 978-80-86620-20-6.
Metody hodnocení
zápočet PS: aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentace vybraného tématu prohlubujícího přednášená témata, dovednost vést diskuzi, ověření znalostí z povinné literatury a seminářů
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora
zkouška: z povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Informace učitele
Během semestru proběhne 12 hodinový tutoriál, jehož součástí je vysvětlení obtížných částí učiva. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu, z ní zpracuje vybrané korespondenční úkoly, které bude diskutovat při individuálních a skupinových konzultacích.
U zkoušky student prokáže znalosti povinné literatury, studijní opory a přednášek kontaktní výuky. Student může průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Konzultační dny a hodiny stanoví vyučující při zahájení semestru, ale dle potřeby studentů je k dispozici po předchozí domluvě.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, zima 2019, léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.