UPPVMK020 Logopedická prevence

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 25. 2. 10:35–13:00 C309, Pá 11. 3. 13:05–15:30 C207, Pá 1. 4. 13:05–15:30 C207
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v nejširším pojetí (primární, sekundární, terciární). Pozornost bude věnována aplikaci forem a progresivních metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností s důrazem na intenzivní stimulaci specifických dovedností a poznávacích funkcí. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností včetně koordinace odborné logopedické péče.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence
- student definuje vybrané oblasti logopedické prevence
- student zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku
- student orientuje se ve struktuře poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
Odborné dovednosti:
- student aplikuje znalosti podpory specifických dovedností a poznávacích funkcí
- student akceptuje symptomy zdravotního postižení v kontextu logopedické prevence
- student realizuje preventivní stimulační program rozvoje jazykových a řečových dovedností
Obecné způsobilosti:
- student umí vhodnými didaktickými prostředky stimulovat rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí za účelem podpory řeči a jazyka žáků v primárním vzdělávání
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
- student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky
Osnova
  • 1. Logopedická intervence, vymezení pojmu.
  • 2. Organizace logopedické intervence v ČR, legislativní zabezpečení.
  • 3. Ontogenetický vývoj řeči.
  • 4. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností.
  • 5. Principy a zásady logopedické prevence.
  • 6. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči.
  • 7. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči.
  • 8. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
  • 9. Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka.
  • 10. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor.
  • 11. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9.
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
  • LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v MŠ. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
    doporučená literatura
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
    neurčeno
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-187-8.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
  • LECHTA, V. (ed.) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
Metody hodnocení
Prezentace referátu s logopedickou problematikou je podmínkou přihlášení k zápočtovém testu. Úspěšné vykonání zápočtového testu dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2023, léto 2024, léto 2025.