FVP:UPPVMP037 Multikulturní výchova - Informace o předmětu
UPPVMP037 Multikulturní výchova
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 13/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- St 10:35–11:20 C303
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět má seznámit studenty s danou terminologií, která se pojí k otázkám menšin. Cílem předmětu je vytvořit u studenta první pojetí o multikulturalitě jako nově vznikající disciplíně, má poskytnout ucelený přehled skupin, které lze zahrnout do problematiky multikulturality, také má poskytnout informace pro (speciálně) pedagogickou praxi v kontextu orientace extremistických skupin, náboženských hnutí, romského národa a ostatních utlačovaných či znevýhodňovaných skupin.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student ovládá terminologii vztahující se k otázce multikulturality
- student se orientuje v cílových skupinách problematiky
- student zná základní teoretické zázemí k jednotlivým cílovým skupinám
- student umí vymezit teoreticky základní konstrukty (př. postoj, názor, vztah ad.)
Odborné dovednosti:
- student rozumí, chápe a vnímá nepříznivý dopad extremistických, rasistických, xenofobních a jim obdobně laděným záměrům členů společnosti
- student dokáže popsat procesy formování názorů a postojů, stejně tak faktory, které mají vliv na jejich změnu
- student umí diferencovat vlastní názor, postoj a vztah k daným jevům, okolnostem
- dokáže problematiku menšin vnímat obšírněji, než na úrovni sebe sama, resp. vlastního sociokulturního zázemí
Obecné způsobilosti:
- student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat odborný text k tématu a tento text dokáže interpretovat v různých modalitách, má k nim relevantní argumentační závěry
- student dokáže zpracovat extrakt klíčových poznatků, konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry - Osnova
- 1. Základní konstrukty a terminologická východiska.
- 2. Typologie menšinových kultur v českém kontextu.
- 3. Cílové a dominantní skupiny, útlak a jeho formy.
- 4. Protipředsudkové vzdělávání, postojová a názorová schémata.
- 5. Multikulturní výchova ve školním vzdělávání.
- 6. Multikulturní pedagog, osobní profil a jeho kompetence.
- 7. Náboženské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
- 8. Migrace jako společenská problém.
- 9. Romské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
- 10. Vietnamské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
- 11. Sexualita a její a kontextuální souvislosti.
- 12. Intaktní a lidé se zdravotním postižením, znevýhodněním.
- Literatura
- povinná literatura
- GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-2104-724-2.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
- ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-182-4.
- doporučená literatura
- CICHÁ, M., MÁČALOVÁ, J., MORAVCOVÁ, B., PREISSOVÁ KREJČÍ, A., PROKEŠ, M., ROUBÍNKOVÁ, M. Romové očima pedagogů základních a středních škol. AntropoWebzin. 2016, č. 1-2, s. 21-30. ISSN 1801-8807.
- CICHÁ, M., PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Prevention of social problems facing marginalized groups in Czech schools – a starting point to educational social work. Clinical social Work and Health Intervention. 2016, roč. 7, č. 1, s. 28-38. ISSN 2076-9741.
- KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
- KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M., MÁČALOVÁ, J. Redukcionistické chápání multikulturní výchovy na českých školách. Studia paedagogica. 2016, roč. 21, č. 3, s. 63-79. ISSN 1803-7437.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A., MÁČALOVÁ, J., CICHÁ, M., MORAVCOVÁ, B. Migrace, integrace a česká škola. Paidagogós, roč. 2016, č. 1, s. 70-89. ISSN 1213-3809.
- neurčeno
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M., GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
- CARR, S. Supporting Children with Behaviour Issues in the Classroom. David Fulton Publishers, 2017. ISBN 978-1138673830.
- JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-8702-731-0.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturní výchova. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Písemné ověření znalostí dle hodnotících indikátorů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2022/UPPVMP037