UVSRPHD012 Komunikace s osobami se zdravotním znevýhodněním

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
10/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 4. 3. 8:55–13:00 ONLINE, 8:55–13:00 ONLINE, Pá 1. 4. 11:25–15:30 ONLINE, 11:25–15:30 ONLINE
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o problematice zdravotního postižení se zvláštním důrazem na specifika komunikace vybraných skupin jedinců. Předmět se zaměřuje na zásady důstojné a efektivní komunikace s osobami se zdravotním postižením. Výuka je vedena interaktivní, zážitkovou formou. Vychází z konkrétních problémových situací, do nichž se osoby se zdravotním postižením často dostávají při jednání na úřadech, ve zdravotnictví, školství. Důraz je kladen zejména na seznámení se s technikami správné komunikace a na nácvik speciálních dovedností. Studenti získají znalosti specifik jednotlivých cílových skupin u osob se zdravotním postižením a základní dovednosti, které využijí v kontaktu s touto skupinou.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student získá a prokáže znalost základních poznatků z oblasti komunikace se zvláštním důrazem na specifičnost komunikace jedinců s postižením. Dokáže popsat skupinu zrakového, mentálního, sluchového a tělesného postižení včetně skupiny osob s narušenou komunikační schopností a pervazivními poruchami. Student se dokáže orientovat ve specifičnostech vyplývajících z jednotlivých druhů a stupňů postižení, dokáže zvažovat možnosti individuálního rozvoje jedince, orientuje se v nabídce vzdělávacích a poradenských služeb. ¨ Oborové dovednosti: Student se dokáže orientovat se specifičnosti komunikace vybraných typů postižení, zná možnosti kompenzace a užití metod alternativní a augmentativní komunikace tak, aby dokázal v praxi komunikovat s klientem jak v sociální sféře, tak veřejné správě. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student si uvědomuje význam adekvátnosti komunikace s jedinci se zdravotním postižením i možná rizika při neúspěšnosti nebo nevyváženosti komunikace v jeho budoucí profesi. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na specifičnosti komunikace klientů s různým typem a stupněm postižení. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj.
Osnova
  • Obsah 1. Komunikace – její význam v životě člověka, komunikace verbální a neverbální, specifika komunikace s osobami se zdravotním postižením. 2. Jedinci se zdravotním postižením, vymezení cílové skupiny, rodina s postiženým jedincem, postoje společnosti, mýty a předsudky. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Systém péče o jedince s postižením od narození do stáří včetně aktuálních legislativních změn směřujících k inkluzívnímu vzdělávání. 3. Jedinci se zrakovým postižením: klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Braillovo písmo, chůze s bílou holí, chůze s průvodcem. Problémové situace. 4. Jedinci s mentálním postižením: klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Zásady správné komunikace. Problémové situace. 5. Komunikace s jedinci s narušenou komunikační schopností se zvláštní pozorností na poruchy srozumitelnosti a plynulosti řeči, afázie. Problémové situace. 6. Jedinci se sluchovým postižením: klasifikace, etiologie, specifika komunikace osob s kochleárním implantátem. Orální řeč, zásady odezírání, znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda. Problémové situace. 7. Jedinec s tělesným postižením: klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. 8. Komunikace s jedinci s pervazivními vývojovými poruchami. 9. Alternativní a augmentativní komunikace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2024, léto 2025.