UNZSOK014 Fyziologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/5/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Bryjová (přednášející)
prof. MUDr. Ján Jakuš, DrSc. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 31. 3. 13:05–17:10 C311
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a obsahuje základní poznatky z fyziologie člověka s důrazem na odlišnosti u dětí. Seznamuje studenty s jednotlivými funkcemi lidského organizmu, které jsou řízeny imunitním, endokrinním a nervovým systémem.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy z fyziologie, umí tyto pojmy vysvětlit a umí také vysvětlit funkce jednotlivých orgánových systémů. Odborné dovednosti: Student umí používat odbornou terminologii ve své ošetřovatelské praxi, neboť je základním stavebním kamenem jeho práce. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen orientovat se v odborné terminologii a tyto znalosti využít při ošetřovatelské péči o klienty/pacienty všech věkových kategorií od dětí až po seniory. Student si získanou schopnost umět se orientovat v odborné terminologii bude nadále rozvíjet v teoretické rovině během dalšího studia a klinické praxe.
Osnova
  • 1. Fáze ontogenetického vývoje člověka. Funkce buňky. Tělní tekutiny. Homeostáza. 2. Integrační funkce CNS, smyslové funkce. 3. Hybnost člověka a její řízení. 4. Funkce žláz s vnitřní sekrecí, základní účinky hormonů. 5. Krev, lymfa. Kardiovaskulární funkce, krevní kapiláry, funkce a řízení. 6. Ventilační a respirační funkce. 7. Funkce gastrointestinálního traktu (GIT). 8. Látkový a energetický metabolismus. Základy racionální výživy. 9. Exkreční funkce organizmu. Acidobazická rovnováha (ABR). Termoregulační mechanizmy. 10. Reprodukční funkce člověka. 11. Role ventilace při udržování ABR, hodnocení ventilačních funkcí člověka (spirometrie,FEV). 12. Biologicky významné reflexy v GIT (polykací, defekační), žaludeční bariéra. 13. Charakteristiky fyziologických funkcí dítěte. Změny fyziologických funkcí v období dospívání. 14. Stresory, fáze stresu, přínos stresu, rizika stresu. Subjektivní faktory tělesného nepohodlí I (akutní a chronická bolest, svědění, nauzea aj.). 15. Specifika fyziologických funkcí dospělého muže a ženy. Energetická bilance organizmu – posuzování řízení příjmu potravy. Role jater v metabolismu. 16. Specifické změny fyziologických funkcí v období stárnutí a stáří. 17. Zevní projevy srdeční činnosti, změny krevního tlaku za fyziologických podmínek.
Literatura
    povinná literatura
  • MICHALSKÝ, R. Fyziologie. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MOUREK, J. Fyziologie. Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3918-2. info
    doporučená literatura
  • TROJAN, S. A KOL. Lékařská fyziologie. Praha:Grada Publishing, 2004. info
  • JAKUŠ, J. Neurónové mechanizmy dýchania a respiračných reflexov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1999.
  • ARKER, S. Lidské tělo - ilustrovaný průvodce jeho strukturou, fungováním a poruchami (+DVD trojrozměrná zobrazení a mikrofotografie). Praha: Knižní klub, 2008. ISBN 978-80-242-2211-0. info
  • MARIEB,E.N., MALLATT,J. Anatomie lidského těla. Brno:Computer Press., 2005. ISBN 80-251-0066-9. info
  • TROJAN, S. et al. Kontrolní otázky z fyziologie. Praha:Triton, 2005. ISBN 80-7254-555-8. info
  • SILBERNAGL, S., DESPOPOULOS, A. Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0630-X. info
  • ROKYTA, R. a kol. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-8586-645-5. info
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky na cvičení, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a splnění písemného testu je podmínkou pro udělení zápočtu.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p + 6c hodin,
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2024.