FVP:UNZSOP021 Komunikace v ošetřovatelství - Informace o předmětu
UNZSOP021 Komunikace v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2023
- Rozsah
- 0/16/14. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UNZSOP021/A: Čt 16. 2. 8:55–13:00 C311, Pá 17. 2. 8:55–13:00 C311, St 22. 2. 8:55–12:10 C311, 13:05–14:40 C311, St 1. 3. 13:55–17:10 C311, St 15. 3. 8:55–13:00 C311, St 29. 3. 8:55–13:00 C311, Z. Římovská
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností dětské sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry dítěte i jeho doprovodu a pro další účinnou a kvalitní péči o jejich individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, které mluví, ale i s těmi které nemluví, nebo jim to jejich zdravotní stav nedovoluje, nebo jsou cizími státními příslušníky. Naučí se lépe komunikovat i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student/ka zná teoretická východiska komunikace a její komunikační strategie Odborné dovednosti: Student/ka analyzuje význam komunikace, provádí alternativní typy komunikace, uplatňuje zásady komunikace s klienty s různým postižením, vhodně doporučuje komunikační technologie, aplikuje komunikační technologie v praxi. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka popíše význam komunikace, vyjmenuje zásady komunikace s jednotlivými kategoriemi postižených, vysvětlí rozdíly mezi komunikací s dětmi, dospělými, tělesně a psychicky nemocnými. Student/ka umí zásady efektivní komunikace v pediatrii.
- Osnova
- Přehled probírané látky přednášek: 1. Úvod do komunikace a problematiky komunikačních technologií. 2. Zásady komunikace v pediatrii, klasifikace dětského věku s ohledem na výběr komunikačních technik 3. Alternativní komunikace. Pomůcky pro komunikaci u postižených s řečovými schopnosti. 4. Augmentativní komunikace. Využití PC při terapii. 5. Zásady komunikace s klienty s různým postižením. 6. Komunikace sluchově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením sluchu. 7. Komunikace zrakově postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s postižením zraku. 8. Komunikace mentálně postižených. Komunikace psychicky postižených. 9. Komunikace tělesně postižených. Pomůcky pro komunikaci pro osoby s fyzickým postižením. 10. Komunikace v geriatrii. Přehled probírané látky cvičení: Nácvik modelových situací. 1. Komunikace s dětmi podle věkových kategorií 2. Komunikace s rodinnými příslušníky 3. Komunikační techniky při odstraňování strachu 4. Komunikace s dětmi s tělesným postižením 5. Komunikace s dětmi s psychickým postižením 6. Komunikace s dětmi se smyslovým handicapem 7. Komunikace s dětmi o smrti 8. Exkurze Tyfloservis, Škola pro sluchově postižené
- Literatura
- povinná literatura
- JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnictví. Portál, Praha 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
- ANTAI-OTONG,D. Nurse-Client Communication. Burrlington: Jones-Barlett Learning, 2007. ISBN 978-076-3735-883.
- TOMANOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. základní otázky komunikace. 2009. info
- doporučená literatura
- PAŘÍZEK, A. Kniha o těhotenství a dítěti. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-653-3.
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISSN 80-7178-308-0.
- VRUBLOVÁ,Y., ŠIMETKA,O. Etnická, náboženská a kulturní specifika poskytování porodnické péče In ROZTOČIL, A.: Moderní porodnictví. Praha: Grada, 2017, s. 181 – 188, ISBN 978-80-247-5753-7.
- LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
- ŠPAČKOVÁ, A. Umění dialogu: Jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-3810-9.
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- Výukové metody
- Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium.
- Metody hodnocení
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Předvedení modelové situace je podmínkou pro udělení zápočtu. Zkouška proběhne ústní formou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2023/UNZSOP021