FVP:UNZSRD020 Communication in Nursing - Course Information
UNZSRD020 Communication in Nursing
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable
- Fri 2. 2. 13:05–17:10 NK01, Fri 19. 4. 8:55–13:00 NK01
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- General nursing (programme FVP, VSEO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními postupy při komunikaci se zdravotně postiženými, sociálně postiženými a handicapovanými jedinci, znát priority při správně vedené komunikaci zdravotníků. Předmět popisuje mimo komunikace s jednotlivci také význam empatie v komunikaci a význam zrcadlení v komunikaci. Největší pozornost je věnována nácviku komunikace s osobami s jednotlivými handicapy. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice komunikace s lidmi s jednotlivými handicapy, správně vedené komunikaci se starým člověkem, s dítětem, s člověkem trpícím bolestí.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit jednotlivé aspekty komunikace s klienty/pacienty s různými typy handicapů a všech věkových kategorií. Je schopen navrhnout vhodný způsob komunikace. Odborné dovednosti: Student je schopen použít správně zvolenou metodu komunikace u osob s různými typy handicapů a všech věkových kategorií. Obecná způsobilost: Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit správný typ komunikace s lidmi s jednotlivými výše zmíněnými handicapy. Kompetence: Absolvent zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohl dosažené výsledky v informovanosti klientů/pacientů vyhodnotit. Student si získanou schopnost komunikace s jednotlivcem i skupinou klientů/pacientů bude v dalším studiu a klinické praxi prohlubovat a zdokonalovat.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Komunikace - základní definice a pojmy. 2. Komunikace se sluchově postiženým klientem; vedení, oslovování, znaková řeč. 3. Komunikace se zrakově postiženým klientem, vedení, pohyb v prostoru, oslovování na veřejnosti. 4. Komunikace s klientem trpícím bolestí. Bolest akutní a bolest chronická a její vliv na komunikaci. 5. Komunikace ve fázi ztráty, sdělování pravdy. 6. Komunikace a vytváření zdravých mezilidských vztahů; sdělování srdečnosti, respektu, upřímnosti. 7. Zrcadlení v komunikaci, techniky zrcadlení. Odevzdávaní zpětné vazby v komunikaci, pozitivní zpětná vazba a negativní zpětná vazba. 8. Empatie ve zdravotnické komunikaci. Empatické chování. 9. Komunikace se starým člověkem. Vliv omezené senzorické percepce na komunikaci ve starším věku. 10. Komunikace s dítětem. Specifika komunikace dle věku dítěte. Komunikace s dospívajícím. 11. Komunikace s dospělým klientem, komunikace při vzdělávání dospělého klienta. Rozdíly v komunikaci mužů a žen.
- Literature
- required literature
- ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-2968-8. info
- BURDA, P. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCONZO, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8. info
- POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-524-2. info
- PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha, Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8. info
- recommended literature
- HARTLEY, M. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0033-8. info
- POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál,, 2005. ISBN 80-7367-043-7. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednášky, cvičení.
- Assessment methods (in Czech)
- 80 % účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností), zpracování vybraného tématu v rozsahu 5 - 7 stran a jeho obhajoba. Požadavky ke zkoušce: písemný test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: 10se+21sam/sem.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSRD020