UOLP011 Edukace v práci dentálního hygienisty

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
10se+8cv/sem. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Ing. Daniela Mošová (cvičící)
Ing. Kateřina Ulrichová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Po 5. 2. 13:05–17:10 C311, Po 12. 2. 13:05–17:10 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UOLP011/A: Čt 15. 2. 11:25–14:40 C101, Čt 14. 3. 8:05–11:20 C101, K. Ulrichová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukaci pacientů, která je nedílnou součástí práce dentální hygienistky. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu poskytované péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v dentální hygieně, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti dentální hygienistky k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta. Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta.
Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Provádět kolektivní zdravotně-výchovnou činnost zaměřenou na prevenci zubního kazu, parodontopatií, ortodontickch anomálií a na racionální výživu.
Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů.
Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Historie pedagogiky, pedagogické disciplíny, metodologie pedagogiky, andragogika, gerontoandragogika.
  • 2. Pedagogické vědy a pomocné podpůrné vědy.
  • 3. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita).
  • 4. Základní metody výuky, motivace, vyučovací jednotka.
  • 5. Osobnost učitele, vychovatele, metody jejich práce, kompetence.
  • 6. Edukace v ošetřovatelství (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
  • 7. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
  • 8. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
  • Cvičení:
  • 1. Edukace v primární péči - tvorba edukačních plánů v preventivních programech.
  • 2. Edukace v sekundární péči - tvorba edukačních plánů u konkrétních onemocnění.
  • 3. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči - tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace.
  • 4. Prezentace edukačních plánů
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. V Trenčíne: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015. ISBN 978-80-7454-513-9.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5538-0. info
    doporučená literatura
  • HALUZÍKOVÁ, J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-576-5. URL info
  • HUNT, D. D. The New Nurse Educator : Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4.
  • JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ, K., KOZÁKOVÁ, R., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. Evidence-Based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4781-0.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • ZHAN, L., FINCH, L. P. Accelerated Education in Nursing : Challenges, Strategies, and Future Directions. New York: Springer Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0763-3.
    neurčeno
  • BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
  • BENEŠ, M. Andragogika, 2. rozšiř. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
  • HULKOVÁ, V. Štandardizácia v ošetrovateľstve.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0063-7.
  • HUMPL, L., PROKOP, J., TOBIÁŠOVÁ, A. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN: 978-80-7013-562-4.
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • MAZÁNEK, J. a kol. Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4865-8.
  • PAZDERA, J., MAREK, O. Neodkladné situace ve stomatologii. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0622-9.
  • ŠPATÉNKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 80 % aktivní účast na seminářích (studentovi, který se vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Vypracování edukačního plánu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UOLP011