UOLP011 Edukace v práci dentálního hygienisty

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
8/32/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Po 6. 9. 9:45–13:00 C309, Po 13. 9. 9:45–13:00 C309, Po 4. 10. 9:45–13:00 C301, Po 11. 10. 11:25–13:00 C309, Po 18. 10. 11:25–13:00 C206, Po 25. 10. 11:25–13:00 C206, Po 1. 11. 11:25–13:00 C206, Po 15. 11. 9:45–13:00 C308, Po 22. 11. 9:45–13:00 C308, Po 6. 12. 8:55–13:00 C308, Út 7. 12. 12:15–18:00 C308
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukaci pacientů, která je nedílnou součástí práce dentální hygienistky. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu poskytované péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v dentální hygieně, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti dentální hygienistky k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta. Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta.
Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Provádět kolektivní zdravotně-výchovnou činnost zaměřenou na prevenci zubního kazu, parodontopatií, ortodontickch anomálií a na racionální výživu.
Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů.
Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Historie pedagogiky, pedagogické disciplíny, metodologie pedagogiky, andragogika, gerontoandragogika.
  • 2. Pedagogické vědy a pomocné podpůrné vědy.
  • 3. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita).
  • 4. Základní metody výuky, motivace, vyučovací jednotka.
  • 5. Osobnost učitele, vychovatele, metody jejich práce, kompetence.
  • 6. Edukace v ošetřovatelství (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
  • 7. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
  • 8. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
  • Cvičení:
  • 1. Edukace v primární péči - tvorba edukačních plánů v preventivních programech.
  • 2. Edukace v sekundární péči - tvorba edukačních plánů u konkrétních onemocnění.
  • 3. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči - tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace.
  • 4. Prezentace edukačních plánů
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. V Trenčíne: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015. ISBN 978-80-7454-513-9.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5538-0. info
    doporučená literatura
  • HALUZÍKOVÁ, J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-576-5. URL info
  • HUNT, D. D. The New Nurse Educator : Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4.
  • JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ, K., KOZÁKOVÁ, R., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. Evidence-Based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4781-0.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • ZHAN, L., FINCH, L. P. Accelerated Education in Nursing : Challenges, Strategies, and Future Directions. New York: Springer Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0763-3.
    neurčeno
  • BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
  • BENEŠ, M. Andragogika, 2. rozšiř. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
  • HULKOVÁ, V. Štandardizácia v ošetrovateľstve.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0063-7.
  • HUMPL, L., PROKOP, J., TOBIÁŠOVÁ, A. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN: 978-80-7013-562-4.
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • MAZÁNEK, J. a kol. Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4865-8.
  • PAZDERA, J., MAREK, O. Neodkladné situace ve stomatologii. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0622-9.
  • ŠPATÉNKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 80 % aktivní účast na seminářích (studentovi, který se vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Vypracování edukačního plánu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, léto 2023, léto 2024, léto 2025.