FVP:UOLP011 Edukace v práci dentálního hyg - Informace o předmětu
UOLP011 Edukace v práci dentálního hygienisty
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2021
- Rozsah
- 8/32/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh
- Po 6. 9. 9:45–13:00 C309, Po 13. 9. 9:45–13:00 C309, Po 4. 10. 9:45–13:00 C301, Po 11. 10. 11:25–13:00 C309, Po 18. 10. 11:25–13:00 C206, Po 25. 10. 11:25–13:00 C206, Po 1. 11. 11:25–13:00 C206, Po 15. 11. 9:45–13:00 C308, Po 22. 11. 9:45–13:00 C308, Po 6. 12. 8:55–13:00 C308, Út 7. 12. 12:15–18:00 C308
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dentální hygiena (program FVP, DENH)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukaci pacientů, která je nedílnou součástí práce dentální hygienistky. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu poskytované péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v dentální hygieně, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti dentální hygienistky k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta. Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta.
Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Provádět kolektivní zdravotně-výchovnou činnost zaměřenou na prevenci zubního kazu, parodontopatií, ortodontickch anomálií a na racionální výživu.
Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů.
Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Historie pedagogiky, pedagogické disciplíny, metodologie pedagogiky, andragogika, gerontoandragogika.
- 2. Pedagogické vědy a pomocné podpůrné vědy.
- 3. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita).
- 4. Základní metody výuky, motivace, vyučovací jednotka.
- 5. Osobnost učitele, vychovatele, metody jejich práce, kompetence.
- 6. Edukace v ošetřovatelství (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
- 7. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
- 8. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
- Cvičení:
- 1. Edukace v primární péči - tvorba edukačních plánů v preventivních programech.
- 2. Edukace v sekundární péči - tvorba edukačních plánů u konkrétních onemocnění.
- 3. Edukace rodinných příslušníků, edukace v komunitní péči - tvorba edukačních plánů na základě klinických zkušeností z odborné praxe, modelové situace.
- 4. Prezentace edukačních plánů
- Literatura
- povinná literatura
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. V Trenčíne: Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2015. ISBN 978-80-7454-513-9.
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012
- VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5538-0. info
- doporučená literatura
- HALUZÍKOVÁ, J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-576-5. URL info
- HUNT, D. D. The New Nurse Educator : Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4.
- JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ, K., KOZÁKOVÁ, R., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0.
- JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
- MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. Evidence-Based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4781-0.
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- ZHAN, L., FINCH, L. P. Accelerated Education in Nursing : Challenges, Strategies, and Future Directions. New York: Springer Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0763-3.
- neurčeno
- BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
- BENEŠ, M. Andragogika, 2. rozšiř. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
- HULKOVÁ, V. Štandardizácia v ošetrovateľstve.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0063-7.
- HUMPL, L., PROKOP, J., TOBIÁŠOVÁ, A. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN: 978-80-7013-562-4.
- KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
- MAZÁNEK, J. a kol. Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4865-8.
- PAZDERA, J., MAREK, O. Neodkladné situace ve stomatologii. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0622-9.
- ŠPATÉNKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: 80 % aktivní účast na seminářích (studentovi, který se vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Vypracování edukačního plánu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2021/UOLP011