UPPVIP008 Vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
St 8:05–8:50 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP008/A: St 9:45–10:30 C201, M. Kolaříková
UPPVIP008/B: St 8:55–9:40 C201, M. Kolaříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Základní znalosti z obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu vývojová psychologie je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny a aplikaci poznatků. Studenti jsou seznámeni se základními fakty o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně specifik jejich případného chování provokujícího konfliktní situaci při jednáních.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student získá a prokáže znalost základní terminologie, která se týká předmětu vývojové psychologie
- student umí popsat stěžejní vývojová období člověka podle různých klasifikací
- student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince v jednotlivých věkových obdobích se svými charakteristickými milníky
- student se orientuje v konkrétních konfliktních a rizikových situacích, která jednotlivá období predikují
Odborné dovednosti:
- student umí posoudit stupeň vývoje člověka a konkrétní období
- student dokáže aplikovat znalosti konkrétního ontogenetického období v praktické situaci
- student zvládá skloubit teoretické znalosti charakteristik jednotlivých vývojových stádií člověka s kritickými okamžiky života a předcházení konfliktů
- student je schopen vytvořit případovou studii člověka
Obecné způsobilosti:
- student je schopen prediktivně využívat a aplikovat znalosti o vývojových obdobích člověka v konkrétních životních situacích a edukaci
Osnova
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, aplikační možnosti, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám. Stručná historie vývoje oboru.
  • 2. Pojem duševní vývoj, základní́ formy, faktory a mechanismy vývoje. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup
  • 3. Teorie determinace a periodizace vývoje
  • 4. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Novorozenecké období
  • 5. Kojenecký a batolecí věk – vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace
  • 6. Předškolní věk – vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace
  • 7. Školní zralost. Školní připravenost. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období
  • 8. Mladší a střední školní věk – vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
  • 9. Období dospívání – tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
  • 10. Adolescence – vývoj identity adolescenta, socializace – vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
  • 11. Období mladé dospělosti – kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období
  • 12. Období střední dospělosti – tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
  • 13. Období starší dospělosti – tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
  • 14. Období stáří – tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti.
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, M. (Ed.) Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • BREMMER, G. & SLATER, A. An Introduction to Developmental Psychology. 3rd ed. New York: Wiley, 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Vývojová psychologie. Studijní opora. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. info
    doporučená literatura
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
  • KOLAŘÍKOVÁ, Marta, Alena PETROVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017, 190 s. ISBN 978-80-7510-236-2. Výstupy projektu MSK info
  • KOOIJMAN, A. Děti a sociální dovednosti: jak pomoci dětem posílit sebevědomí a zlepšit sociální dovednosti. Praha: Didactive Plus s.r.o., 2016. ISBN 978-80-270-0598-7.
  • LORENCOVÁ, V. et al. Ontogenetická psychologie, neboli, Vývojová psychologie. Praha: Powerprint, 2015. ISBN 978-80-87994-43-6.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Jak přežít svou vlastní pubertu: i s učiteli a rodiči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5395-9.
  • VRTBOVSKÁ, P. O ztraceném dítěti & cestě do bezpečí: attachment, poruchy attachmentu a léčení. Tišnov: Scan, 2010. ISBN 978-80-86620-20-6.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
práce v seminářích: povinná účast (omluveno max. 2 neúčasti z důvodu nemoci, kterou není třeba dokládat), prezentace dle výběru studenta (téma NEBO knihu), o níž dokáže diskutovat s ostatními. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění předmětu. ústní zkouška: ověření znalostí z povinné literatury a přednášek
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIP008