FVP:UPPVMP061 Celostní muzikoterapie 2 - Informace o předmětu
UPPVMP061 Celostní muzikoterapie 2
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UPPVMP061/A: každý lichý čtvrtek 15:35–17:10 C209, každý lichý čtvrtek 17:15–18:50 C209, kromě Čt 29. 2. ; a Čt 22. 2. 15:35–17:10 C209, 17:15–18:50 C209, I. Savková
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2) && ( UPPVMP060 Celostní muzikoterapie 1 || FVP22P001 Celostní muzikoterapie 1 ) && ! FVP22P002 Celostní muzikoterapie 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na upevnění získaných dovedností a prohloubení znalostí získaných v předmětu Celostní muzikoterapie 1. Předmět je veden prožitkovou formou, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretický obsah se zabývá postavením muzikoterapie v oblastech pedagogiky, speciální pedagogiky, v psychoterapii a komprehensivní rehabilitaci. Blíže specifikuje vztah muzikoterapie a psychoterapie, současné muzikoterapeutické směry u nás známé a využívané. Představuje možnosti využití muzikoterapie ve školství, jak u dětí, žáků a studentů se speciální vzdělávacími potřebami, tak i u jedinců intaktních. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek vibrací, přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu, písemné zpracování přípravy výchovně vzdělávacího bloku za použití hudebních nástrojů a jejich následnou realizaci.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v současných muzikoterapeutických směrech
- student je schopen specifikovat znaky muzikoterapeutických přístupů
- student má povědomí o možnostech využití muzikoterapeutických aktivit v rámci výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů
- student je schopen popsat osobnostní předpoklady pro práci muzikoterapeuta
- student je schopen specifikovat, jaké oblasti osobnosti jedince ovlivňuje hra na netemperované nástroje a jejich poslech
- student zná strukturu muzikoterapeutického bloku
Odborné dovednosti:
- student zvládá hru na perkusivní nástroje, mísy, štěrbinové bubny, základy na džembe
- student je schopen vytvářet rytmy, vzájemně je propojovat s perkusními nástroji
- student je schopen připravit místnost, vhodné nástroje pro konkrétní skupinu
- student je schopen aktivně a cíleně využívat nástroje, zásady a prvky aktivní a receptivní formy muzikoterapie
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit využití hudebních nástrojů a formy muzikoterapie dle individuálních potřeb jedince v konkrétní situaci
- student je schopen zpracovat strukturu metodiky muzikoterapeutického bloku dle záměru a následně jej realizovat
- student je schopen připravit a vést bubnovací kruh a muzikoterapeutický orchestr
- student je schopen improvizace v rámci společného hraní - Osnova
- 1. Propojení muzikoterapie a psychoterapie – psychoterapeutické směry a jejich vliv na vývoj muzikoterapie
- 2. Současné muzikoterapeutické směry a perspektivy v České republice
- 3. Roviny osobního konceptu muzikoterapie
- 4. Využití muzikoterapie v praxi – u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a jedinců intaktních
- 5. Osobnost muzikoterapeuta
- 6. Vliv vibrací na lidský organizmus, techniky hry na tibecké mísy
- 7. Muzikoterapeutická improvizace, hudební asociace
- 8. Příprava místnosti a nástrojů na aktivní receptivní formu
- 9. Struktura muzikoterapeutického setkání – fáze muzikoterapeutického bloku – hodiny
- 10. Příprava muzikoterapeutického bloku pro konkrétní cílovou skupinu
- 11. Vlastní prožitek, vnímání rytmu, vibrací u konkrétní cílové skupiny, vliv na kognitivní funkce, psychickou a motorickou oblast
- 12. Sebereflexe, sdílení
- Literatura
- povinná literatura
- KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
- MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
- PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
- SACKS, O. Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk, 2015. ISBN 978-807-4381-324.
- ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-492.
- doporučená literatura
- CAMPBELL, D. Mozartův efekt. Praha: Eminent, 2008. ISBN 978-80-7281-336-0.
- HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
- MARTINEAU, J. Tajemství hudby: melodie, rytmus, harmonie. Praha: Dokořán, 2019. ISBN 978-80-7363-966-2.
- MORENO, J. J. Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
- OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-6221-4.
- neurčeno
- DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
- GERLICHOVÁ, M. Muzikoterapie v praxi – příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1791-8.
- KOMÁRKOVÁ, Š. Muzikohrádky. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1729-9.
- PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
- SAUS, W. Alikvótní zpěv – tajemství magického umění hlasu. Praha: Maitrea, 2019. ISBN 978-80-7500-427-7.
- SAVKOVÁ, I. J. Celostní muzikoterapie II. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření aktivní a receptivní formy celostní muzikoterapie pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVMP061