FVP:USPCZV103 Současné trendy ve speciální p - Informace o předmětu
USPCZV103 Současné trendy ve speciální pedagogice
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 5/4/9. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová - Rozvrh
- So 24. 2. 8:05–12:10 C206, So 2. 3. 13:05–16:20 ONLINE
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížit současné trendy speciální pedagogiky v kontextu celospolečenských sociálních a kulturních změn. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních legislativních a platných kurikulárních dokumentů, ale rovněž poznatky, které se uplatňují v současné praxi a týkají se přímé edukace v různých sociálních prostředích, v různých formách a oblastech kvality života osob s postižením, znevýhodněním.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- umět se orientovat v současných trendech ve speciální pedagogice a nás a v zahraničí,
- znát aktuální legislativní a kurikulární dokumenty platné v České republice,
- změt vysvětlit pojem inkluze, exkluze,
- umět charakterizovat inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – podpůrná opatření,
- umět charakterizovat pedagogicko-psychologické poradenské služby. - Osnova
- Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky. (Podtémata: akční rámec pro vzdělávání dětí a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami).
- Vymezení společného, segregovaného, integrovaného a inkluzivního vzdělávání. (Podtémata: definice a cíle inkluzivního vzdělávání, mýty o inkluzi, principy inkluzivního vzdělávání).
- Strategické a koncepční dokumenty vztahující se k současným trendům společného vzdělávání.
- Legislativní a kurikulární dokumenty vztahující se k současným trendům společného vzdělávání (Podtémata: týmová práce učitele, speciálního pedagoga a asistenta, školní poradenská pracoviště).
- Problematika rovných šancí, sociální rovnosti a sociální spravedlnosti. (Podtémata: srovnání přístupů k inkluzi v českém školství se současnými trendy v zahraničí).
- Edukační souvislosti v kauzalitách speciálních vzdělávacích potřeb a podpůrných opatřeních. (Podtémata: podpůrný plán jako možnost realizace individuální podpory).
- Edukační souvislosti v kauzalitách sociálního vyloučení.
- Edukační souvislosti v práci s heterogenní třídou. (Podtémata: rizikové a ochranné faktory ve škole, koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vedení inkluzivní třídy).
- Východiska společného vzdělávání v kontextu rodiny.
- Východiska společného vzdělávání v kontextu školy – charakteristika podpůrných opatření. (Podtémata: průběh diagnostického procesu ve škole, faktory úspěšného učení v inkluzivním vyučování, role učitele v inkluzivní třídě, specifika procesu hodnocení).
- Východiska společného vzdělávání v kontextu pedagogicko-psychologického a speciálněpedagogického poradenství.
- Příklady dobré praxe – u nás a ve světě.
- Literatura
- povinná literatura
- ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní pedagogika: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-334-5.
- KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8757-6.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8093-5.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
- BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření: obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
- CINA, S., ROSINSKY, R. Multikultúrne v modernej škole - rómsky jazyk a kultúra. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2013. ISBN 978-80-8052-547-7.
- KALEJA, M. (ed.). Podpora terciárního vzdělávání studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Ostravské univerzitě v Ostravě. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-174-9.
- KLEIN, V. Pedagogický model inkluzívneho vzdelávania v základných školách. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-565-0208-2.
- LOPÚCHOVÁ, J., KRAJČÍ, P. Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-675-1.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/USPCZV103