USPQK009 Odborná praxe II – průběžná

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
0/2/24. 24 hod. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
USPQK009/A: Pá 23. 2. 10:35–12:10 C201, E. Zezulková
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 1 ) && USPQK004 Odborná praxe I – náslechová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem průběžné semestrální praxe studentů je aplikace speciálněpedagogických, pedagogicko-psychologických a dalších teoretických znalostí, biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka v rámci speciálněpedagogických, preventivních a poradenských služeb ve školství.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- student se orientuje v rozsahu a obsahu aktivizačních a vzdělávacích činností v rámci služeb sociální péče
- student zná speciálněpedagogické terapeutické přístupy v péči o osoby se zdravotním postižením a možnosti jejich využití
- student zná zákonitosti rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student umí charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávajících se
- student definuje diagnostické nástroje a jejich využití v orientační pedagogické diagnostice a speciálněpedagogické diagnostice jedinců
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat vybrané diagnostické nástroje za účelem identifikace speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student vytváří dílčí části programu sociální rehabilitace osob se zdravotním postižením
- student vytváří dílčí části programu pedagogické rehabilitace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student realizuje vybrané reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami
Obecné způsobilosti:
- student zná principy modifikace metod výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
- student dokáže poskytovat speciálněpedagogickou podporu a poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině
Osnova
  • Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením. Současně se student učí a ověřuje si poskytování nejnáročnějších speciálněpedagogických služeb, jako je speciálněpedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálněpedagogických metod. Dále si ověřuje funkčnost komunikačních strategií a přístupů při řešení nestandardních a složitých problémů vyžadující zvážení dalších faktorů vyplývajících ze speciálněpedagogických jevů a procesů.
Literatura
    povinná literatura
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
    neurčeno
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • WALTON, E. The Language of Inclusive Education: Exploring speaking, listening, reading and writing. New York, NY: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-79435-1.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student provádí asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio každého studenta obsahuje mimo povinnou část (charakteristika a popis zařízení, ve kterém praxi provádí) dvě kazuistiky, jejichž rozsah a obsah bude upřesněn vedoucím praxe.
Navazující předměty
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/USPQK009