FVP:UVSRPCP090 Sociálně-právní ochrana dětí a - Informace o předmětu
UVSRPCP090 Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Mgr. Petr Fabián, PhD. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, B6731-SPSP)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenta s problematikou sociálně právní ochrana dětí a mládeže, s jeho historickým kontextem i současnými světovými směry. Studen se musí naučit sledovat problematiku SPOD v kontextu rodiny i širšího sociálního kontextu rodiny, diagnostiku problému. Další nedílnou součásti je dovednost hodnocení rodiny pro naplnění potřeb dítěte. Poslední část je rozbor způsobů pomoci ohroženému dítěti se zvláštním ohledem na Náhradní rodinou péči.
- Výstupy z učení
- Student bude znát zákonné vymezení problematiky, pracovní postupy sociálních pracovníka při práci s ohroženým dítětem. Rovněž bude znát metody sociální práce s rodinou v různých situacích, které ohrožují dítě či partnera.
- Osnova
- 1. důležitost spokojeného dětství, rodinná výchova
2. počátky ochrany dětí a dětství do novověku
3. průmyslová revoluce, osvícenství, pomoc a ochrana dětí
4. první republika, doba komunismu
5. současná paradigmata sociálně právní ochrana dětí a jejich dopad na praxi
6. změna české paradigmatu a nástroje SPOD
7. praxe v okolních státech - komparativní pohled na současnou Evropu
8. nástroje SPOD v ČR
9. hodnocení PMV dítěte a rodiny, praktická zkušenost s zápisem
10. případové konference a související služby pro osoby v evidenci a osoby pečující
11. dilemata NRP
12. metody sociální práce s rodinou v ohrožení
- 1. důležitost spokojeného dětství, rodinná výchova
- Literatura
- povinná literatura
- Zákon č. 359/1999 Sb., ve znění pozdějsích předpisů. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. info
- GILBERT, Neil., PARTON, Nigel a SKIVENES, Marit. Child protection systems: international trends and orientations. New York, NY: Oxford University Press, 2013. ISBN 01-997-9335-2. info
- BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference: praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6. info
- PÖTHE, Petr. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-861-0321-8. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Sociologické nakladatelství, 1993. ISBN 80-901-4247-8. info
- doporučená literatura
- HALÍŘOVÁ, Martina. Sociální patologie a ochrana dětství v Čechách od dob osvícenství do roku 1914: disciplinace jako součást ochrany dětství. ISBN 80-739-5486-9. info
- vyhláška č. 473/2012 Sb., ve znění pozdějsích předpisů. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně. info
- FABIÁN, Petr, Magdalena SZAFRANEK, Albín ŠKOVIERA a Joana GORCZOWSKA. Child protection system - just think differently? 1. vyd. Warszawa: Wydawnictwa Uniwerzytetu Warszawskiego, 2022. 150 s. Creative Commons attribution 3,0. ISBN 978-83-235-5486-8. On-li
- BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4. info
- BITTNER, Petr. Děti z ústavů!: právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Brno: Liga lidských práv, 2007. ISBN 978-80-90347342. info
- LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-718-5647-9. info
- MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006. ISBN 9788086429588. info
- neurčeno
- ČERVINKOVÁ-RIEGROVÁ, M. Ochrana chudé a opuštěné mládeže : rozhledy po lidumilství v Evropě. Praha 1887. URL info
- FABIÁN, Petr, Lucie GERŠIČOVÁ a Markéta VNENKOVÁ. O ČEM SE MLČÍ, jak na metodiku pomoci rodinám. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. 96 s. monografie. ISBN 978-80-7510-484-7.
- FOOK, J. Social work: critical theory and practice. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2002. ISBN 07-619-7251-X. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat ve formátu - představení dané problematiky a praktické zkušenosti s kazuistikou rodiny.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem na základě vypracované seminární práce.
- Informace učitele
- Povinná účast na seminářích v minimálním rozsahu 80%. Základní podmínkou pro úspěšné zvládnutí zkoušku je orientace v odborné terminologii, paradigmatech SPOD a jejich dopadu na českou praxi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UVSRPCP090