FVP:UVSRPCP090 Social and Legal Protection of - Course Information
UVSRPCP090 Social and Legal Protection of Children
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Petr Fabián, PhD. (lecturer)
Mgr. Petr Fabián, PhD. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Petr Fabián, PhD.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Jana Krčmaříková - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Public Administration and Social Politics (programme FVP, B6731-SPSP)
- Course objectives
- The subject introduces the student to the issue of social and legal protection of children and youth, its historical context and current world trends. The student must learn to follow the issue of SPOD in the context of the family and the broader social context of the family, diagnose the problem. Another integral part is the skill of assessing the family to meet the needs of the child. The last part is an analysis of ways to help an endangered child with special regard to foster care.
- Learning outcomes
- The student will know the legal definition of the issue, the working procedures of a social worker when working with a child at risk. He will also know the methods of social work with the family in various situations that threaten the child or partner.
- Syllabus
- 1. the importance of a happy childhood, family education
2. the beginnings of child protection and childhood into the modern age
3. industrial revolution, enlightenment, help and protection of children
4. the first republic, the time of communism
5. current paradigms of social and legal protection of children and their impact on practice
6. change of the Czech paradigm and the SPOD
tool 7. practice in neighboring states - a comparative view of contemporary Europe
8. SPOD tools in the Czech Republic
9. evaluation of the PMV of the child and family, practical experience with enrollment
10. case conferences and related services for registered persons and caregivers
11. NRP dilemmas
12. methods of social work with the family at risk
- 1. the importance of a happy childhood, family education
- Literature
- required literature
- Zákon č. 359/1999 Sb., ve znění pozdějsích předpisů. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. info
- GILBERT, Neil., PARTON, Nigel a SKIVENES, Marit. Child protection systems: international trends and orientations. New York, NY: Oxford University Press, 2013. ISBN 01-997-9335-2. info
- BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference: praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6. info
- PÖTHE, Petr. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-861-0321-8. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Sociologické nakladatelství, 1993. ISBN 80-901-4247-8. info
- recommended literature
- HALÍŘOVÁ, Martina. Sociální patologie a ochrana dětství v Čechách od dob osvícenství do roku 1914: disciplinace jako součást ochrany dětství. ISBN 80-739-5486-9. info
- vyhláška č. 473/2012 Sb., ve znění pozdějsích předpisů. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně. info
- FABIÁN, Petr, Magdalena SZAFRANEK, Albín ŠKOVIERA a Joana GORCZOWSKA. Child protection system - just think differently? 1. vyd. Warszawa: Wydawnictwa Uniwerzytetu Warszawskiego, 2022. 150 s. Creative Commons attribution 3,0. ISBN 978-83-235-5486-8. On-li
- BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4. info
- BITTNER, Petr. Děti z ústavů!: právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Brno: Liga lidských práv, 2007. ISBN 978-80-90347342. info
- LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-718-5647-9. info
- MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006. ISBN 9788086429588. info
- not specified
- ČERVINKOVÁ-RIEGROVÁ, M. Ochrana chudé a opuštěné mládeže : rozhledy po lidumilství v Evropě. Praha 1887. URL info
- FABIÁN, Petr, Lucie GERŠIČOVÁ a Markéta VNENKOVÁ. O ČEM SE MLČÍ, jak na metodiku pomoci rodinám. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. 96 s. monografie. ISBN 978-80-7510-484-7.
- FOOK, J. Social work: critical theory and practice. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2002. ISBN 07-619-7251-X. info
- Teaching methods
- The teaching will take place in the format - presentation of the given issue and practical experience with family case studies.
- Assessment methods
- The subject ends with a credit based on the prepared seminar work.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period. - Teacher's information
- Mandatory participation in seminars in the minimum range of 80%. The basic condition for successfully passing the exam is orientation in professional terminology, SPOD paradigms and their impact on Czech practice.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UVSRPCP090