FVPFPK03 Využití multismyslového prostředí Snoezelen

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/6/0. Cvičení 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Janků (cvičící)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu je získání základních teoretických (a částečně praktických) informací o konceptu Snoezelen - MSE. Celek předmětu je složen z teoreticky laděných cvičení, které svým zaměřením nastíní základní východiska a principy této metody, determinanty, možnosti a charakteristiky multismyslového konceptu Snoezelen v českých podmínkách. Studenti se souběžně seznamují s ukázkovou místností Snoezelen, kde získávají informace o využití, pomůckách, technice a zásadách práce směrem k cílové skupině osob.
Výstupy z učení
Student absolvováním předmětu získá: Odborné znalosti: - Umí definovat obecně multismyslové koncepty; - Zná historii a souvislosti vzniku konceptu Snoezelen - MSE; - Orientuje se v epistemologických základech nauky o konceptu Snoezelen; - Zná možnosti využití multismyslového prostředí; - Umí popsat základní tři roviny Snoezelenového trojúhelníku. Odborné dovednosti: - Umí posoudit a analyzovat využití místnosti Snoezelen vzhledem ke specifické klientele; - Aplikuje poznatky o didaktických zásadách, principech a podmínkách využívání multismyslové místnosti v konkrétně vytvořené vlastní metodice. Obecné způsobilosti: - Umí přizpůsobit techniku, pomůcky a prostředí multismyslové místnosti svému cíli; - Umí posoudit využití prostředí multismyslové mísnosti dle individuálních a speciálních potřeb člověka konkrétním způsobem.
Osnova
  • Studující si tento předmět registrují na začátku semestru, v němž předmět absolvují. Výukové metody zahrnují přednášky, teoretickou přípravu, semináře, individuální přípravu pod odborným vedením, praktické ukázky a diskuzi. Témata: - Vymezeníkonceptu Snoezelen - MSE. - Charakteristika principů Snoezelenu - MSE, variabilita multismyslových konceptů, cíl a záměr této metody. - Historie vzniku multismylových místností a využití dnes. - Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří participujících rovi. - Konkretizace prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a možného vybavení. - Principy, pravidla, a didaktické zásady práce ve Snoezelenu. - Příklady metodického využití Snoezelenu a praktická cvičení v multismyslové místnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • JANKŮ, Kateřina. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2018, 125 s. ISBN 978-80-7510-335-2. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, brainstorming, skupinová práce, samostatná práce, samostatná příprava.
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.