UPPVMD023 Odborná praxe II - průběžná

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
3/0/62. 62h. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(2) && UPPVMD013 Odborná praxe I – náslechová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si upevní všeobecné a odborné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti registrací vzdělávacích a aktivizačních činností a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením. Porozumí vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. V sociálně-komunikační oblasti student pozoruje možnosti využití různých komunikačních strategií. Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
- student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace
Odborné dovednosti:
- student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností
- student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení
- student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky
Obecné způsobilosti:
- student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga
Osnova
  • 1. Vybrané aspekty sociální komunikace osob s postižením.
  • 2. Vzdělávací a aktivizační činnosti v širším pojetí.
  • 3.-8. Pozorování vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnosti.
  • 9.-12. Asistentská praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-2108-093-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4661-4.
  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • KALEJA, M. ed. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4692-8.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-732-0187-6.
  • FLORIAN, L. Achievement and Inclusion in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8809-000.
Metody hodnocení
Účast v úvodním semináři k praxi. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury: charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, popis průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, charakteristika asistentské účasti studenta, sebereflexe, popis specifických projevů uživatele v průběhu činnosti formou záznamového archu pozorování, deskripce uplatněné komunikační strategie, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky.
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.