UPPVMP014 Etika pomáhajících profesí

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Út 8:05–8:50 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP014/A: Út 10:35–11:20 C208, P. Slováček
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Etika pomáhajících profesí uvádí do obecné etiky jako do jedné z filozofických disciplín a výrazně ji doplňuje o profesní rozměr a o aplikace na konkrétní etické problémy typické pro speciální pedagogiku. Předmět nabízí studentům možnost reflektovat vlastní hodnoty a postoje ve srovnání s hodnotami profesního rámce speciální pedagogiky a informovaně přistupovat k řešení etických problémů a dilemat z oblasti speciálně pedagogické teorie a praxe.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech etiky zejména v kontextech speciální pedagogiky, axiologie a normativního systému
- student zná teoretické souvislosti s tématem etiky, jako základní filozofické disciplíny
- student rozumí tomu, v čem spočívá etická reflexe, etický problém či dilema
- student se orientuje v hlavních etických teoriích a jejich aplikacích na konkrétní příklady
Odborné dovednosti:
- student dokáže do speciálně pedagogické praxe zakomponovat etické principy profese
- student umí posoudit normativ etického jednání vzhledem k určité skupině osob s disabilitou v konkrétním věku
- student je schopen reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci, posoudit rozličná východiska různých hodnotově postavených etických přístupů a identifikovat je v příslušných právních, lidskoprávních a profesních dokumentech
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat zásady profesní etiky, etiky ve vztahu k osobám se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním
- student je s to zohlednit etické aspekty při hledání zodpovědného rozhodnutí a jednání
Osnova
  • 1. Co je to etika, základní pojmy, jejich vztahy, rozdělení etiky.
  • 2. Vztah etiky k dalším disciplínám, ke speciální pedagogice, sociální práci, psychologii, právu, antropologii, religionistice.
  • 3. Vybrané pojmy etiky (např. dobro, správnost, povinnost, autonomie, hodnota, ctnost, účel, prostředek, spravedlnost, svědomí, vina).
  • 4. Povaha etických norem a způsoby jejich vzniku a zdůvodnění.
  • 5. Základní etické teorie a jejich aplikace (např. etika ctností, hédonismus, utilitarismus, přirozený zákon, společenská smlouva, etika povinnosti, etika spravedlnosti, etika péče).
  • 6. Etika speciální pedagogiky (profesní etika; etické aspekty speciální pedagogiky). Hodnoty v sociální práci.
  • 7. Etické kodexy napomáhajících profesí.
  • 8. Příslušné české i mezinárodní lidskoprávní dokumenty; etická dilemata.
  • 9. Lidská práva jako rozhraní práva a mravnosti: vztah k zodpovědnostem a povinnostem.
  • 10. Morální přesvědčení a etické kodexy v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti a globálního světa.
  • 11. Etika v kontextech zdravotního postižení a zdravotního znevýhodnění.
  • 12. Specifické cílové skupiny v etických kontextech. Praxeologie etiky.
Literatura
    povinná literatura
  • HALÍK, T. Prolínání světů. Ze života světových náboženství. Praha: Lidové noviny, 2006.
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
  • MATĚJČEK, Z. Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-2463-550-7.
  • PANČOCHA, K. Etika výzkumu ve speciální pedagogice. In Etika ve vědách o výchově. Olomouc: ČPdS, 2010. s. 342 - 348, 7 s. ISBN 978-80-244-2654-9.
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
    doporučená literatura
  • BONHOEFFER, D. Etika. Praha: Kalich, 2007. ISBN 978-80-7017-047-2.
  • KLIMSZA, L. Úvod do etiky. Historický vývoj etiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-464-1.
  • KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití: Kapitoly z mezilidské etiky. Praha: SLON, 2004. ISBN 80-86429-35-0.
  • SOKOL, J. Člověk jako osoba. Filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-682-6.
  • SOKOL, J. Etika, život, instituce: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-223-1.
    neurčeno
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. (eds) Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
  • REEBER, M. Velká světová náboženství. Praha: KMA, 2006.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80–7178–802–3.
  • GRAHAM, M. Reflective Thinking in Social Work. Routledge, 2017. ISBN 978-1138-7790-13.
  • SLOVÁČEK, P. Etika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Výukové metody
Přednáška, seminář.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích, které jsou povinné. Předpokladem je rovněž svědomité plnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMP014