UPPVMP022 Somatopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu Somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením
- student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie
- student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor
- student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti
- student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí
- student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků
- student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika
- student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka
- student umí definovat deformace, amputace, malformace
- student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním
Odborné dovednosti:
- student umí charakterizovat dítě s mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole
- student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením
- student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením
- student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky
- student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením
- student se orientuje v dílčích speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením
- student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogiky a tím její specifické zájmy a prostředky
Osnova
  • 1. Speciálně pedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie.
  • 2. Vývoj názorů společnosti na jedince se somatickými a zdravotními limity. Současné pojetí jedince s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Teoretická východiska. Definiční rámec problematiky.
  • 3. Exkurz do historie péče o osoby s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Významné osobnosti somatopedie – Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup a další.
  • 4. Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti.
  • 5. Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika.
  • 6. Klasifikace a charakteristika typů tělesného postižení. Nejčastější kombinace tělesného postižení.
  • 7. Důsledky typů tělesného postižení na edukaci.
  • 8. Mozková obrna. Charakteristika mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO. Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy MO.
  • 9. Nemocný a zdravotně oslabený jedinec. Charakteristika a kategorizace. Jedinec s chronickým onemocněním, jedinec nevyléčitelně nemocný. Vliv onemocnění na edukaci. Zdravotní oslabení.
  • 10. Přijetí jedince s onemocněním nebo zdravotním postižením v rodině – speciálněpedagogický kontext. Kompenzační činitelé. Typy rodinné výchovy.
  • 11. Koordinovaná (komplexní) rehabilitační péče – vymezení pojmu, cíle, složky. Výchovná rehabilitace. Léčebná rehabilitace. Sociální rehabilitace. Pracovní rehabilitace.
  • 12. Profesní příprava osob s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením.
  • 13. Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v ČR. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8.
  • HARČARÍKOVÁ, T. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených v kontextoch edukácie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-631-7.
  • HARČARÍKOVÁ, T., KOLLÁROVÁ, E. Základy pedagogiky telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-89726-81-3.
  • JANKŮ, K. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0.
  • RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. ISBN 978-80-244-0532-6.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
  • ŽIŽKA, Z. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
    neurčeno
  • FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.
  • OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • WINN TUTWILER, S. J. Teachers As Collaborative Partners. Routledge, 2017. ISBN 978-0805839005.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
100% účast v seminářích je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Úspěšné vykonání písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, zima 2022, léto 2024.