UPPVMP022 Somatopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu Somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
 Student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením.
 Student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie.
 Student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor.
 Student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti.
 Student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
 Student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků.
 Student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika.
 Student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka.
 Student umí definovat deformace, amputace, malformace.
 Student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.

Odborné dovednosti:
 Student umí charakterizovat dítě s dětskou mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole.
 Student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením.
 Student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením.
 Student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.

Obecné způsobilosti:
 Student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky
 Student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením
 Student se orientuje v dílčím speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením
 Student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogy a tím její specifické zájmy a prostředky.
Osnova
  • 1. Speciálně pedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie.
  • 2. Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickými limity.
  • 3. Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti.
  • 4. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
  • 5. Klasifikace pohybových vad v somatopedii.
  • 6. Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika. Nejčastější kombinace tělesného postižení.
  • 7. Mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO.
  • 8. Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy MO.
  • 9. Získaná tělesná postižení po nemoci, po úraze, po amputaci.
  • 10. Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty.
  • 11. Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v ČR.
  • 12. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava; VÍTKOVÁ, Marie; VRUBEL, Martin. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0.
  • JANKU, Kateřina. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: OU PdF, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
  • JANKŮ, Kateřina, HARČARÍKOVÁ, Terezie. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. První. vyd. Oftis, Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. 148 s. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • RENOTIÉROVÁ, Marie. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2007. 132 s. ISBN 978-80-244-1861-2.
  • RENOTIÉROVÁ, Marie. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. ISBN 978-80-244-0532-6.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty.2.vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, Petr. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: OU, PdF, 2017. 110 s. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • KOČOVÁ, Helena a kol. Přehled kompenzačních pomůcek u tělesného a kombinovaného postižení v dětském věku. [online][cit. 1-3-2018] Dostupné z: http://www.dumrodin.cz/res/data/038/004051.pdf
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • VALENTA, Milan a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • VOJTÍK, Petr a kol. Průvodce zdravotními pomůckami pro osoby s pohybovým postižením. 2012. [online][cit. 1-3-2018] Dostupné z:http://www.zdravotnicke-potreby-a-pomucky.cz/pruvodce-zdravotnimi-pomuckami.html.
  • ŽIŽKA, Zdeněk. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Národní rada osob se zdravotním postižením. Praha. 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
    neurčeno
  • FIALOVÁ, Ilona; OPATŘILOVÁ, Dagmar; PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 222 s. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
  • GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. 2013. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8.
  • JANKOVSKÝ, J. 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • TUTWILER, SANDRA J. WINN. Teachers As Collaborative Partners. Routledge, 2017. ISBN 9780805839005.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Opava: FVP SU v Opavě, 2019, ISBN 978-80-7510-340-6. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=37
Metody hodnocení
100% účast v seminářích je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Úspěšné vykonání písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2022, zima 2022, léto 2024, léto 2025.