USPCZV109 Speciálněpedagogická praxe

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
45/0/15. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( C ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem realizace praxe je upevnění všeobecných, odborných pedagogicko-psychologických, speciálněpedagogických znalostí a dovedností, jejich ověření praktickou aplikací ve školském terénu v práci učitele praktického vyučování, odborného výcviku, učitele mateřských škol a vychovatele. Důraz je kladen na reflexi studenta, na jeho autoevaluaci k výkonu své profese.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- rozumět zákonitostem výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami ve vztahu k výkonu funkce učitelů praktického vyučování, odborného výcviku, učitele mateřských škol a vychovatele,
- být součinný v otázkách inkluze ve vzdělávání.
Osnova
  • Při praxi je kladen důraz na respekt ke speciálním potřebám cílové skupiny osob napříč věkovými kategoriemi při realizaci preventivních stimulačních programů a činností zaměřených na předcházení, odstraňování nebo zmírnění problémů v jejich osobnostním a sociálním rozvoji.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
  • MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. Metodika práce asistenta pedagoga: podpora samostatnosti žáka. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4714-8.
  • MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • HÁJKOVÁ, V. a kol. Asistent pedagoga: profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
  • RŮŽIČKOVÁ, V. a kol. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.