FVP:USPQP034 Speciálně pedagogická diagnost - Informace o předmětu
USPQP034 Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Karolína Janštová (přednášející)
Mgr. Karolína Janštová (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků s narušenou komunikační schopností, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností. Pozornost bude věnována vyhledávání žáků s rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti a vybraným diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci orientačního logopedického vyšetření. Důraz bude kladen na diagnostiku předpokladů rozvoje čtenářské gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student umí vyjmenovat metody a principy logopedické diagnostiky při vzdělávacích problémech žáků
- student umí popsat zásady orientační logopedické diagnostiky žáka s rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti
- student umí popsat fáze logopedické diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí vysvětlit dopad narušené komunikační schopnosti na proces učení, jeho mechanismy
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z narušené komunikační schopnosti a zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí definovat druhy narušené komunikační schopnosti, jejich specifické projevy, charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky u žáků s narušenou komunikační schopností pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s vadami řeči a potřebou využívání náhradních komunikačních systémů
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku logopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí iniciovat depistážní činnosti zaměřené na děti a žáky se zvýšeným rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníkům školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky s narušenou komunikační schopností a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
- student umí samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se symptomatickými poruchami řeči
Obecné způsobilosti: - student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student je schopen poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně s narušenou komunikační schopností ve spolupráci a v návaznosti na jiné obory - Osnova
- 1. Speciálněpedagogická diagnostika logopedická, teoretická východiska
- 2. Orientační diagnostika jazykových a řečových dovedností
- 3. Obecné a speciální metody logopedické diagnostiky
- 4. Diagnostika dle jazykových rovin (foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, pragmatická)
- 5. Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání
- 6. Analýza diagnostických závěrů pro účely podpůrných opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
- 7. Specifika žáka s narušenou komunikační schopností
- 8. Deficity dílčích funkcí
- 9. Diagnostické kompetence školního speciálního pedagoga – logopeda
- 10. Mezioborová spolupráce
- 11. Spolupráce s rodiči a dětmi
- 12. Repetitorium učiva
- Metody hodnocení
- Aplikace diagnostického postupu vybraných dílčích způsobilostí komunikační kompetence dle pokynů vyučující. Kombinovaná zkouška (ústní/praktická).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/USPQP034