FVP:UPPVP0025 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
UPPVP0025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FPF, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat základní informace o podstatě diagnostické a poradenské činnosti i jejich věcných okruzích. Studenti se seznámí se souhrnem operací, postupů a technik, jejichž cílem je v případě pedagogické diagnostiky poznávání a zjišťování, posuzování příčin a souvislostí (chyb a neúspěchů) i hledání cest k nápravě.
- Osnova
- 1. Úvod - co je a k čemu slouží pedagogicko-.psychologická diagnostika (PPDg).
2. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostiky.
3. Strategie, postupy a metody PPDg.
4. Vybrané informace o statistice, statistických pojmech a postupech v PPDg.
5. Poznávání duševna - psychodiagnostika (Pozorování a hodnocení).
6. Rozhovor jako metoda získávání dat a ovlivňování druhých osob.
7. Dotazník, jako subjektivní metoda PPDg.
8. Didaktické a psychologické testy (jejich charakteristika a dělení).
9. Teoretická východiska poradenství (poradenské teorie a strategie).
10. Organizace poradenství u nás a vybrané oblasti poradenství.
- 1. Úvod - co je a k čemu slouží pedagogicko-.psychologická diagnostika (PPDg).
- Literatura
- povinná literatura
- KOUKOLA, B. Pedagogicko-psychologická diagnostika a základy poradenství. Nepublikované texty přednášek. Opava 2007, 2007. info
- HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolínum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
- DRAPELA, J. V., HRABAL, V. A KOL. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. info
- DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-69. info
- doporučená literatura
- KOHOUTEK, R. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM, 1999. info
- KOLEKTIV. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR. Praha, 1997. info
- HŘEBÍČEK, L. Výchovné poradenství ve světle teoretické a empirické analýzy. In Sborník prací FF BU, 28, 1996. info
- neurčeno
- DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
- MOUSSOVÁ, Z. H., VALENTOVÁ, L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: PFUK, 2002. ISBN 80-7290-098-6. info
- PAULÍK, K. a kol. Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FFOU, 2002. ISBN 80-7042-615-2. info
- KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM 1. vyd., 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
- SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
- SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. info
- KOHOUTEK, R. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-087-1. info
- HŘEBÍČEK, L. Práce - profesionalita - vzdělávání dospělých. Pedagogická orientace č. 3, 1998. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996. info
- NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. info
- ATKINSONOVÁ, R. L. A KOL. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. info
- PAULÍK, K. a kol. Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava, 1994. info
- HŘEBÍČEK, L. Podstata profesionální orientace žáků. In Sborník prací FF BU, 1994. info
- LUDEWIG, K. Systemická terapie. Praha: Pallata, 1994. info
- Informace učitele
- Nastudování základní literatury, absolvování písemného testu
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2007/UPPVP0025