UPPVP0025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2007
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat základní informace o podstatě diagnostické a poradenské činnosti i jejich věcných okruzích. Studenti se seznámí se souhrnem operací, postupů a technik, jejichž cílem je v případě pedagogické diagnostiky poznávání a zjišťování, posuzování příčin a souvislostí (chyb a neúspěchů) i hledání cest k nápravě.
Osnova
  • 1. Úvod - co je a k čemu slouží pedagogicko-.psychologická diagnostika (PPDg).
    2. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostiky.
    3. Strategie, postupy a metody PPDg.
    4. Vybrané informace o statistice, statistických pojmech a postupech v PPDg.
    5. Poznávání duševna - psychodiagnostika (Pozorování a hodnocení).
    6. Rozhovor jako metoda získávání dat a ovlivňování druhých osob.
    7. Dotazník, jako subjektivní metoda PPDg.
    8. Didaktické a psychologické testy (jejich charakteristika a dělení).
    9. Teoretická východiska poradenství (poradenské teorie a strategie).
    10. Organizace poradenství u nás a vybrané oblasti poradenství.
Literatura
    povinná literatura
  • KOUKOLA, B. Pedagogicko-psychologická diagnostika a základy poradenství. Nepublikované texty přednášek. Opava 2007, 2007. info
  • HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolínum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
  • DRAPELA, J. V., HRABAL, V. A KOL. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-69. info
    doporučená literatura
  • KOHOUTEK, R. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM, 1999. info
  • KOLEKTIV. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR. Praha, 1997. info
  • HŘEBÍČEK, L. Výchovné poradenství ve světle teoretické a empirické analýzy. In Sborník prací FF BU, 28, 1996. info
    neurčeno
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
  • MOUSSOVÁ, Z. H., VALENTOVÁ, L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: PFUK, 2002. ISBN 80-7290-098-6. info
  • PAULÍK, K. a kol. Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FFOU, 2002. ISBN 80-7042-615-2. info
  • KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM 1. vyd., 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
  • SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. info
  • KOHOUTEK, R. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-087-1. info
  • HŘEBÍČEK, L. Práce - profesionalita - vzdělávání dospělých. Pedagogická orientace č. 3, 1998. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996. info
  • NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. info
  • ATKINSONOVÁ, R. L. A KOL. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. info
  • PAULÍK, K. a kol. Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava, 1994. info
  • HŘEBÍČEK, L. Podstata profesionální orientace žáků. In Sborník prací FF BU, 1994. info
  • LUDEWIG, K. Systemická terapie. Praha: Pallata, 1994. info
Informace učitele
Nastudování základní literatury, absolvování písemného testu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.